HISTORY OF SOCIOLOGY OF EDUCATION IN CHINA

Authors

  • Мэй Чуньцай Saint Petersburg State University, 7/9 Universitetskaya Emb., 199034, Saint Petersburg, Russia
  • Надежда Климовна Харлампьева Saint Petersburg State University, 7/9 Universitetskaya Emb., 199034, Saint Petersburg, Russia

DOI:

https://doi.org/10.21638/10.21638/11701/spbu12.2017.308

Abstract

The history of sociology of education in China since the 1920s as an independent subject within the system of social sciences is presented in this article. Four steps are described: a period of initiation, periods of recession, reconstruction and modern development. These reveal a specific experience related to the evolution of the sociology of education in a major community in the world. The authors give as an example the policy of sociology education in China, which can change the collective spirit not only in its own country but also, possibly, in a system of education of the contemporary world on the basis of a global political approach in researching modern processes.

Keywords:

China, history,, politics, sociology on education

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Press release. World population projected to reach 9.7 billion by 2050 with most growth in developing regions, especially Africa — says UN. URL: http://www.un.org/en/development/desa/population/events/pdf/other/10/World_Population_Projections_Press_Release. pdf (дата обращения: 20.01.2017).

Тун Синь. Социология населения. Пекин: Изд-во Пекинского университета, 2010. С. 42–44.

Янь Сюйлэй. Социология образования. Пекин: Изд-во высшего образования, 2011.

Тао Мэнхэ. Общество и образование. Пекин: Коммерческое изд-во, 1922.

Сао Лан. Тао Мэнхэ и начало дисциплины социологии образования в университетах Китая // Исследование высшего образования. 2010. № 1.

Лэй Тунцюнь. Социология образования. Пекин: Восток, 2013.

Лю Цзинмин. Три десятилетия реформ и открытости: развитие социологии образования в нашей стране // Вестник исследования образования университета Цинхуа. 2008. № 6.

Ду Шичжун. Прошлое и перспективы исследований социологии образования в нашей стране // Исследование высшего образования. 2004. № 3.

Ли Чанвэй. Обзор социологии образования в Китае в ХХ веке // Вестник Хэбэйского педагогического университета: образовательная наука. 2003. № 3.

Ян Чанъюн. Социология образования. Гуанчжоу: Изд-во Гуандун жэйминь чубаньгшэ, 2005.

Чжан Жэнцзе. Два десятилетия строительства социологии образования в Китае (1979–2000) // Вестник Восточно-Китайского педагогического университета: Образовательная наука. 2001. № 2.

Лу Цзе. Социология образования. Пекин: Изд-во Жэйминь чубаньгшэ, 1990.

Пэй Шиин. Введение социологии образования. Тяньцзинь: Изд-во Нанькайского университета, 1986.

Гуй Ваньхун. Социология образования. Тяньцзинь: Изд-во Тяньцзинь жэньминь чубаньшэ, 1987.

Лю Хуэйчжэн. Социология образования. Шэнъян: Изд-во образования Ляонина, 1988.

Ли Исянь. Социология образования. Харбин: Изд-во образования Хэйлунцзяна, 1989.

Дун Цэфан. Социология образования. Ухань: Изд-во Педагогического университета среднего Китая, 1990.

Цзинь Имин. Социология образования. Наньцзин: Изд-во образования Цзянсу, 1992.

Хоу Хуайинь. Поиски строительства дисциплины социологии образования китайскими учёными в ХХ веке // Вестник Восточно-Китайского педагогического университета: Образовательная наука. 2008. № 3.

У Канънин. Социология образования. Пекин: Изд-во Жэйминь чубаньгшэ, 1998.

Ян Чанъюн. Два десятилетия социологии образования в Китае: воспоминание и обозрение // Теория образования и практика. 2003. № 3.

Сюй Жуй, Лю Хуэйчжэнь. Социология образования. Пекин: Изд-во Пекинского педагогического университета, 2010.

Чэн Тяньцзюнь. Основное положение столетия «теории дисциплины» социологии образования Китая // Комментарии образования Пекинского университета. 2011. № 4.

У Канънин. Три десятилетия развития социологии образования в нашей стране (1979—2008) // Вестник Восточно-Китайского педагогического университета: Образовательная наука. 2009. № 6.

Ши Янь. Cамоанализ исследования локализации социологии образования //Исследования образования за рубежом. 2006. № 7.

Фан Ши. Исследования развития локализации социологии образования // Образование и профессия. 2015. № 6.

Ду Шичжун. Обзор исследований социологии образования в нашей стране // Исследование высшего образования. 2004. № 5.

Янь Гуанфэнь. Начало социологии образования Китая (с точки зрения социологии знания) // Вестник Хэбэйского педагогического университета: образовательная наука. 2008. № 5.

Сю Люин. Перевод и ввод социологии образования из-за современной границы в Китае // Вестник Наньянского педагогического института. Серия общественных наук. 2012. № 4.

Цай Вуйпин. Тезис «горячих точек» и эволюция переднего края по исследованию социологии образования в США за последние 20 лет // Научная трибуна. 2016. № 7.

Хэ Сяосин. Макс Вебер и исследование социологии образования // Вестник Гуаньчжоуского университета: серия общественных наук. 2006. № 5.

Ли Дэсянь. Анализ темы «горячих точек» исследований социологии образования Великобритании // Исследование образования. 2015. № 12.

Ван Айлин. Эволюция переднего края исследования социологии образования за последние 12 лет // Исследование образования за рубежом. 2014. № 11.

Крауз-Мозер Б. Теория политики. Методологические принципы. Х.: Изд-во Гуманитарный центр, 2008. 256 c.

Харлампьева Н. К. Арктика в современной политической системе: межгосударственные отношения и методология исследования: учебно-методическое пособие. СПб.: СПбГУ, 2012. 148 с.

Бадмаев В. Н., Демичев Д. М., Хатыз З. А. Евразийское образовательное пространство и интеграционный потенциал университетов. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/evraziyskoe-obrazovatelnoe-prostranstvo-i-integratsionnyy-potentsial-universitetov (дата обращения: 30.06.2017).

Матвиенко В. И. Создание единого образовательного пространства — ключевая задача евразийской интеграции. URL: https://interaffairs.ru/news/show/16424 (дата обращения: 30.06.2017).

Харлампьева Н. К. Арктика в современной системе глобального мира // Материалы междунар. науч.-практ. конф. «Наука и инновационные разработки — Северу». Мирный, 2014. С. 126–129.

Харлампьева Н. К. Арктическая морская транспортная система: международно-политический аспект. Азиатско-Тихоокеанский регион: экономика, политика и право. 2015, №1. URL: http://wwwold.dvfu.ru/web/atr/2015-1 (дата обращения: 15.12.2015).

UNESCO. 2000. Global forum on Education for all: final report. Paris. Франциско Лопес Руперс, 2003. Глобализация и образование. Prospects, vol. XXXIII, No 3, September 2003.

Программа действий (Повестка дня на 21 век и другие документы конференции в Рио-де-Жанейро). Женева, Центр за наше общее будущее, 1993.

Proposal for a Draft preliminary text of a non-binding declaration of ethical principles in relation to climate change. SHS/BIO/IGM-CC/2017/4 24 April 2017. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002480/248079e.pdf (дата обращения: 29.04.2017).

Art. 5. Statutes and Rules of Procedure/ As modified by decisions taken at the 30th Session of the General Assembly of ICSU Rome, Italy, September 2011. URL: http://www.icsu.org/publications/statutes-policies/statutes-procedure/Statutes%20in%20English (дата обращения: 08.05.2015).


References

Press release. World population projected to reach 9.7 billion by 2050 with most growth in developing regions, especially Africa — says UN. Available at: http://www.un.org/en/development/desa/population/events/pdf/other/10/World_Population_Projections_Press_Release. pdf (accessed: 20.01.2017).

Tun Sin’. Sotsiologiia naseleniia [Population Sociology]. Beijing, Beijing University Press, 2010, pp. 42–44. (In Chinese)

Ian’ Siuilei. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Beijing: Higher Education Press, 2011. (In Chinese)

Tao Menkhe. Obshchestvo i obrazovanie [Society and Education]. Beijing: Commercial Press, 1922. (In Chinese)

Sao Lan. Tao Menkhe i nachalo distsipliny sotsiologii obrazovaniia v universitetakh Kitaia [Tao Meng and the Original of Sociology of Higher Education in China]. Issledovanie vysshego obrazovaniia [Higher Education Research], 2010, no. 1. (In Chinese)

Lei Tuntsiun’. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Beijing, Oriental Press, 2013. (In Chinese)

Liu Tszinmin. Tri desiatiletiia reform i otkrytosti: razvitie sotsiologii obrazovaniia v nashei strane [The Development of Educational Sociology in the Reform and Opening-up Policy of 30 Years]. Vestnik issledovaniia obrazovaniia universiteta Tsinkhua, 2008, no. 6. (In Chinese)

Du Shichzhun. Proshloe i perspektivy issledovanii sotsiologii obrazovaniia v nashei strane [Review and Prospect of Educational Sociology Research in Our Country]. Issledovanie vysshego obrazovaniia [Higher Education Research], 2004, no. 3. (In Chinese)

Li Chanvei. Obzor sotsiologii obrazovaniia v Kitae v XX veke [Review of Educational Sociology in Chinese in the 20th century]. Vestnik Khebeiskogo pedagogicheskogo universiteta: obrazovatel’naia nauka [Journal of Hebei Normal University (Educational Science)], 2003, no. 3. (In Chinese)

Ian Chan”iun. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Guangzhou, Guangdong People Press, 2005. (In Chinese)

Chzhan Zhentsze. Dva desiatiletiia stroitel’stva sotsiologii obrazovaniia v Kitae (1979–2000) [20 Years Construction of Educational Sociology in Chinese Mainland (1970–2000)]. Vestnik Vostochno-Kitaiskogo pedagogicheskogo universiteta: Obrazovatel’naia nauka [Journal of East China Normal University (Educational Science)], 2001, no. 2. (In Chinese)

Lu Tsze. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Beijing, People’s Education Press, 1990. (In Chinese)

Pei Shiin. Vvedenie sotsiologii obrazovaniia [Educational Sociology Outlines]. Tianjin, Nankai University Press, 1986. (In Chinese)

Gui Van’khun. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Tianjin, Tianjin People’s Press, 1987. (In Chinese)

Liu Khueichzhen. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Shenyang, Liaoning Educational Press, 1988. (In Chinese)

Li Isian’. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology Introduction]. Harbin, Hei Longjiang Education Press]. Kharbin, Izdatel’stvo obrazovaniia Kheiluntsziana, 1989. (In Chinese)

Dun Tsefan. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Wuhan, Central China Normal University Press, 1990. (In Chinese)

Tszin’ Imin. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Nanjing, Jiangsu Education Press, 1992. (In Chinese)

Khou Khuaiin’. Poiski stroitel’stva distsipliny sotsiologii obrazovaniia kitaiskimi uchenymi v XX veke [Search of Educational Sociology by Chinese Scholars in the 20th century]. Vestnik Vostochno-Kitaiskogo pedagogicheskogo universiteta: Obrazovatel’naia nauka [Journal of East China Normal University (Education Science)], 2008, no. 3. (In Chinese)

U Kan”nin. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Beijing, People’s Education Press, 1998. (In Chinese)

Ian Chan”iun. Dva desiatiletiia sotsiologii obrazovaniia v Kitae: vspominanie i obozrenie [20 years of Educational Sociology in Chinese Mainland: Review and Reflection]. Teoriia obrazovaniia i praktika [Educational Theory and Practice], 2003, no. 3. (In Chinese)

Siui Zhui, Liu Khueichzhen’. Sotsiologiia obrazovaniia [Educational Sociology]. Beijing, Beijing Normal University Press, 2010. (In Chinese)

Chen Tian’tsziun’. Osnovnoe polozhenie stoletiia «teorii distsipliny» sotsiologii obrazovaniia Kitaia [Outline in 100 Years of Academic Theory of Chinese Educational Sociology], Kommentarii obrazovaniia Pekinskogo universiteta, 2011, no. 4. (In Chinese)

U Kan”nin. Tri desiatiletiia razvitiia sotsiologii obrazovaniia v nashei strane (1979–2008) [Thirty Years’ Development of Educational Sociology in China (1979–2008). Vestnik Vostochno-Kitaiskogo pedagogicheskogo universiteta: Obrazovatel’naia nauka [Journal of East Normal University (Education Science)], 2009, no. 6. (In Chinese)

Shi Ian’. Camoanaliz issledovaniia lokalizatsii sotsiologii obrazovaniia [Reflection of Indigenous Research of Educational Sociology]. Issledovaniia obrazovaniia za rubezhom [Foreign Educational Research], 2006, no. 7. (In Chinese)

Fan Shi. Issledovaniia razvitiia lokalizatsii sotsiologii obrazovaniia [Research of Indigenous development of Educational Sociology]. Obrazovanie i professiia [Education and Vocation], 2015, no. 6. (In Chinese)

Du Shichzhun. Obzor issledovanii sotsiologii obrazovaniia v nashei strane. [Review and Prospect of Research of Educational Sociology in China]. Issledovanie vysshego obrazovaniia [Higher Education Research], 2004, no. 5. (In Chinese)

Ian’ Guanfen’. Nachalo sotsiologii obrazovaniia Kitaia (s tochki zreniia sotsiologii znaniia) [Original of Chinese Educational Sociology – A View of Intellectual Sociology]. Vestnik Khebeiskogo pedagogicheskogo universiteta: obrazovatel’naia nauka [Journal of Hebei Normal University (Education Science)], 2008, no. 5. (In Chinese)

Siu Liuin. Perevod i vvod sotsiologii obrazovaniia iz-za sovremennoi granitsy v Kitae [Translation and Import of Foreign Educational Sociology in Modern Times]. Vestnik Nan’ianskogo pedagogicheskogo instituta. Seriia obshchestvennykh nauk [Journal of Nanyang Normal University (Social Science)], 2012, № 4. (In Chinese)

Tsai Vuipin. Tezis «goriachikh tochek» i evoliutsiia perednego kraia po issledovaniiu sotsiologii obrazovaniia v SShA za poslednie 20 let [Hot Topics and Cutting-edge Evolution of American Educational Sociology Research in recent 20 years]. Nauchnaia tribuna [Academic Forum], 2016, no. 7. (In Chinese)

Khe Siaosin. Maks Veber i issledovanie sotsiologii obrazovaniia [Max Weber and Educational Sociology Research]. Vestnik Guan’chzhouskogo universiteta: seriia obshchestvennykh nauk [Journal of Guangzhou University (Social Science)], 2006, no. 5. (In Chinese)

Li Desian’. Analiz temy «goriachikh tochek» issledovanii sotsiologii obrazovaniia Velikobritanii [An Analysis of Hot Topics of British Educational Sociology Research]. Issledovanie obrazovaniia [Education Research], 2015, no. 12. (In Chinese)

Van Ailin. Evoliutsiia perednego kraia issledovaniia sotsiologii obrazovaniia za poslednie 12 let [Evolution of the Research of Educational Sociology in Recent Dozen of Years]. Issledovanie obrazovaniia za rubezhom [Foreign Education Research], 2014, no. 11. (In Chinese)

Krauz-Mozer B. Teoriia politiki. Metodologicheskie printsipy [Theory of policy. Methodological principles]. X.: Publishing house Humanitarian center, 2008. 256 p. (In Russian)

Kharlamp’eva N. K. Arktika v sovremennoi politicheskoi sisteme: mezhgosudarstvennye otnosheniia i metodologiia issledovaniia: uchebno-metodicheskoe posobie [The Arctic in modern political system: interstate relations and methodology of research: educational and methodical student book ]. St. Petersburg, SPbSU Publ., 2012. 148 p. (In Russian)

Badmaev V. N., Demichev D. M., Khatyz Z. A. Evraziiskoe obrazovatel’noe prostranstvo i integratsionnyi potentsial universitetov [Euroasian educational space and integration capacity of universities]. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/evraziyskoe-obrazovatelnoe-prostranstvo-i-integratsionnyy-potentsial-universitetov (accessed: 30.06.2017). (In Russian)

Matvienko V. I. Sozdanie edinogo obrazovatel’nogo prostranstva — kliuchevaia zadacha evraziiskoi integratsii [Creation of uniform educational space — a key problem of the Euroasian integration]. Available at: https://interaffairs.ru/news/show/16424 (accessed: 30.06.2017). (In Russian)

Kharlamp’eva N. K. Arktika v sovremennoi sisteme global’nogo mira [The Arctic in modern system of the global world]. Materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii «Nauka i innovatsionnye razrabotki — Severu». Mirnyi, 2014, pp. 126–129. (In Russian)

Kharlamp’eva N. K. Arkticheskaia morskaia transportnaia sistema: mezhdunarodno-politicheskii aspekt. Aziatsko-Tikhookeanskii region: ekonomika, politika i parvo [Arctic sea transport system: international and political aspects. Pacific Rim: economy, policy and right], 2015, no. 1. Available at: http://wwwold.dvfu.ru/web/atr/2015-1 (accessed: 15.12.2015). (In Russian)

UNESCO. 2000. Global forum on Education for all: final report. Paris. Frantsisko Lopes Rupers, 2003. Globalizatsiia i obrazovanie. Prospects, vol. XXXIII, no. 3, September 2003.

Programma deistvii (Povestka dnia na 21 vek i drugie dokumenty konferentsii v Rio-de-Zhaneiro) [The action program (The agenda for the 21st century and other documents of a conference in Rio de Janeiro)]. Geneva, The Center for our Common Future, 1993. (In Russian)

Proposal for a Draft preliminary text of a non-binding declaration of ethical principles in relation to climate change. SHS/BIO/IGM-CC/2017/4 24 April 2017. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002480/248079e.pdf (accessed: 29.04.2017).

Art. 5. Statutes and Rules of Procedure/ As modified by decisions taken at the 30th Session of the General Assembly of ICSU Rome, Italy, September 2011. Available at: http://www.icsu.org/publications/statutes-policies/statutes-procedure/Statutes%20in%20English (accessed: 08.05.2015).

Published

2017-10-12

How to Cite

Чуньцай, М., & Харлампьева, Н. К. (2017). HISTORY OF SOCIOLOGY OF EDUCATION IN CHINA. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, 10(3), 357–368. https://doi.org/10.21638/10.21638/11701/spbu12.2017.308