THE INFLUENCE OF TELEVISION ON CHILDHOOD DOMESTIC VIOLENCE IN MODERN RUSSIA

Authors

  • Виктория Андреевна Милешкина Lomonosow Moscow State University, 1, Leninskiye gory, Moscow, 119991, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2016.206

Abstract

The article is focused on the influence of television as a factor of the problem of children’s exposure to domestic violence in modern Russia. A review of the main theoretical approaches is undertaken. The problem’s analysis is based on theories of violence by Sitikh E. L., Tabatadze G. S., Safonova T. Y., Tsymbal E. I. and also based on communication theories by McCombs M., Shaw D., Lasswel H., Gerbner G., Brayant D., Tomson S. The author also presents her own methodology in the article. It involves a conceptual model, sample and method. TV violence and the influence mechanism are key understandings of the conceptual model. The research model involves such violent actions towards the children as physical and psychological violence. The article presents the author’s pilot survey results characterizing the role of TV content in the lives of modern parents in 2013. The level of violent TV content of different levels is measured. The TV watching involvement level of modern parents is valued and the number of violent scenes in movies and TV series is reported. Moreover, the author determines the display of different violence types by parents over the children in correlation with recently watched violence on TV and values the character of violent scenes’ influence on the formation different types of children’s exposure to domestic physical and psychological violence. Refs 42. Tables 4.

Keywords:

television, television’s influence, violence over the children, domestic violence, physical violence, psychological violence

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения: в 2 т. / под ред. Г. Н. Джибладзе. М.: Педагогика, 1981. Т 1. 656 с.

Монтессори М. Мой метод. М.: АСТ, 2006. 352 с.

Толстой Л. Н. Педагогические сочинения / АПН СССР. М.: Педагогика, 1989. 542 с.

Ушинский К. Д. Педагогические соч.: в 6 т. / cост. С. Ф. Егоров. М.: Педагогика, 1988. Т. 2. 494 с.

Амонашвили Ш. А. Созидая человека. М.: Знание, 1982. 92 с.

Макаренко A. C. Теория и практика коммунистического воспитания. Киев: Рад. школа, 1985. 279 с.

Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. Киев: Радянска школа, 1985. 248 с.

Шиянов E. H. Гуманизация образования и профессиональной подготовки учителя. М.: Ставрополь, 1991. 179 с.

Шиянов Е. Н., Котова И. Б. Развитие личности в обучении: учеб. пособие для студ. пед. вузов. М.: Издательский центр «Академия», 1999. 288 с.

Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: АСТ Москва, 2006. 635 с.

Galtung J. Small Group Th eory and the Th eory of International Relations. A Study In isomorthism // New Approaches to International Relations / ed. by M. Kaplan. New York: St. Martin’s Press. 1968. P. 270–295.

Дементьева И. Ф. Жестокое обращение с ребенком в семье: последствие для личностного развития // Социальная педагогика, 2010. № 2. С. 23–30.

Кон И. С. Бить или не бить. М.: Время, 2012. 448 с.

Наумов A. B. Уголовно-правовое значение насилия // Насильственная преступность / под ред. В. Н. Кудрявцева и A. B. Наумова. М.: Спарк, 1997. 139 c.

Голод С. И. Семья и брак: историко-социологический анализ. СПб.: Петрополис, 1998. 272 с.

Доронова Т. Н., Жичкина А. Е., Голубева Л. Г. Защита прав и достоинства маленького ребенка: координация усилий семьи и детского сада. 2-е изд. М.: Просвещение, 2000. 143 c.

Здравомыслова О. М. Обыкновенное зло: исследования насилия в семье. М.: Эдиториал УРСС, 2003. 200 с.

Зиновьева Н. О., Михайлова Н. Ф. Психология и психотерапия насилия. Ребенок в кризисной ситуации. СПб: Речь, 2003. 248 с.

Сафонова Т. Я., Цымбал Е. И. Жестокое обращение с детьми и его последствия // Жестокое обращение с детьми: сущность, причины, социально-правовая защита. М.: ТЦ Сфера, 1993. 270 с.

Боголюбова О. Н., Скочилов Р. В. Опыт переживания насилия в детском возрасте и риск заражения ВИЧ у молодых взрослых из социально уязвимых групп // Вестн. С.-Петерб. ун-та. 2010. Сер. 12. Вып. 2. С. 333–341.

Липпман У. Общественное мнение / пер. с англ. Т. В. Барчунова; под ред. К. А. Левинсон, К. В. Петренко. М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2004. 384 с.

Лассуэл Г. Техника пропаганды в мировой войне. М.: Государственное издательство, Отдел военной литературы, 1929. 199 c.

Lazersfeld P., Berelson B., Gaudet H. The People’s Choice. How the Voter Make up his Mind in a Presidential Campaign. New York: Duell, Sloan and pearce, 1948. 178 p.

Klapper J. The Effects of Mass Communication. New York: Free Press, 1961. 302 p.

Lang K., Lang G. E. Politics & TV. Chicago: Quandrangle Books, 1968. 315 p.

McCombs M., Shaw D. The Agenda-setting Function of Mass-Media // Public Opinion Quarterly. 1972. № 36. P. 176–187.

Коломиец В. П. Телевидение и социальная мимикрия // Тезисы докладов и выступлений на II Всероссийском социологическом конгрессе «Российское общество и социология в 21 веке: социальные вызовы и альтернативы»: в 3 т. М.: Альфа-М, 2003. Т. 2. С. 43–45.

Тарасов К. А. Насилие в кино: Притяжение и отталкивание // Испытание конкуренцией / под ред. М. И. Жабский. М.: Научно-исследовательский институт киноискусства, 1997. С. 74–97.

Орлов А. М. Экология виртуальной реальности. М.: Леруша, 1997. 32 с.

Gunter В., McAleer J. Children and Television. L.: Taylor&Francis, 1997. 280 p.

Ильченко С. Н., Шадрина О. С. Насилие на телеэкране глазами молодежи: реальность контента и ее отражение // Вестн. С.-Петерб. ун-та. 2012. Сер. 9. Вып. 4. С. 144–148.

Лысова А. В., Щитов Н. Г. О внутрисемейном насилии // СОЦИС. 2010. № 10. С. 55–62.

Виноградова С. М., Мельник Г. С. Психологические последствия демонстрации сцен насилия на телевидении // Вестн. С.-Петерб. ун-та. 2009. Сер. 12. Вып. 4. С. 194–205.

Харчев А. Г. Социология семьи: проблемы становления науки / Перепеч. с изд. 1979 г. М.: ЦСП, 2003. 342 с.

Ильина С. В. Влияние пережитого в детстве насилия на возникновение личностных расстройств // Вопросы психологии. 1998. № 6. С. 65–75.

Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. М.: Педагогика, 1984. Т. 4. Детская психология. 432 с.

Сытых Е. Л. Определение насилия: вариант понимания. Российский научный форум Россия. Культура. Будущность. Ч. III: Насилие и толерантность в эпоху глобализации // Материалы I Международной науч.-практ. конф. / ЧИ(ф) УрАГС. Челябинск: ЧГАКИ, 2005. С. 11–26.

Табатадзе Г. С. Насилие как социальное явление // Вестник ВолГУ. 2003–2004. Сер. 7. Вып. 3. С. 109–116.

McCombs M., Shaw D. The Agenda-setting Function of Mass-Media // Public Opinion Quarterly. 1972. Vol. 36, N 2. P. 176–187.

Lasswell H. The Structure and Function of Communication in Society // Th e Process and Eff ects of Mass Communication. Chicago: University of Illinois Press, 1971. 997 p.

Gerbner. G. Violence in television drama: Trends and symbolic functions // Television and social behaviour. Vol. 1. Media content and control / eds G. A. Comstock, E. Rubinstein. Washington, DC: U.S. Government Printing Office, 1972. P. 28—187.

Брайант Д., Томпсон С. Основы воздействия СМИ / пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильяме», 2004. 432 с.


References

Russo Zh.-Zh. Pedagogicheskie sochineniia v 2 t. [Pedagogical writing in 2 vol.]. Ed. by G. N. Dzhibladze. Moscow, Pedagogika Publ., 1981, vol. 1. 656 p. (In Russian)

Montessori M. Moi metod [My method]. Moscow, AST, 2006. 352 p. (In Russian)

Tolstoi L. N. Pedagogicheskie sochineniia; APN SSSR [Pedagogical writing]. Moscow, Pedagogika Publ., 1989. 542 p. (In Russian)

Ushinskii K. D. Pedagogicheskie soch. v 6-ti tomakh [Pedagogical writing: in 6 vol.]. Compiler S. F. Egorov. Moscow, Pedagogika Publ., 1988, vol. 2. 494 p. (In Russian)

Amonashvili Sh. A. Sozidaia cheloveka [Human creating]. Moscow, Znanie Publ., 1982. 92 p.(In Russian)

Makarenko A. C. Teoriia i praktika kommunisticheskogo vospitaniia [Theory and practice of communistic’s upbringing]. Kiev, Radianska shkola Publ., 1985. 279 p. (In Russian)

Sukhomlinskii V. A. Serdtse otdaiu detiam [I give children my heart]. Kiev, Radianska shkola, 1985. 248 p.(In Russian)

Shiianov E. H. Gumanizatsiia obrazovaniia i professional’noi podgotovki uchitelia [Humanism of education and professional teacher’s training]. Moscow, Stavropol’ Publ., 1991. 179 p. (In Russian)

Shiianov E. N., Kotova I. B. Razvitie lichnosti v obuchenii: ucheb. posobie dlia stud. ped. vuzov [Person development in education]. Moscow, Izdatel’skii tsentr «Akademiia», 1999. 288 p. (In Russian)

Fromm E. Anatomiia chelovecheskoi destruktivnosti [Anatomy of human destructiveness]. Moscow, AST Moscow Publ., 2006. 635 p. (In Russian)

Galtung J. Small Group Theory and the Theory of International Relations. A Study In isomorthism. New Approaches to International Relations. Ed. by M. Kaplan. New York, St. Martin’s Press, 1968, pp. 270–295.

Dement’eva I. F. Zhestokoe obrashchenie s rebenkom v sem’e: posledstvie dlia lichnostnogo razvitiia [Domestic abused under children: consequences for person development]. Sotsial’naia pedagogika [Social pedagogics], 2010, no. 2, pp. 23–30. (In Russian)

Kon I. S. Bit’ ili ne bit’ [To beat or not to beat]. Moscow, Vremia Publ., 2012. 448 p. (In Russian)

Naumov A. B. Ugolovno-pravovoe znachenie nasiliia [Criminal legal meaning of violence]. Nasil’stvennaia prestupnost’ [Violent crime]. Eds V. N. Kudriavtsev, A. B. Naumov. Moscow, Spark Publ., 1997. 139 p. (In Russian)

Golod S. I. Sem’ia i brak: istoriko-sotsiologicheskii analiz [Family and marriage: historical and sociological analysis]. St. Petersburg, Petropolis Publ., 1998. 272 p. (In Russian)

Doronova T. N., Zhichkina A. E., Golubeva L. G. Zashchita prav i dostoinstva malen’kogo rebenka: koordinatsiia usilii sem’i i detskogo sada. 2-e izd. [Protection of the baby’s rights and dignity: efforts’ coordination of family and kindergarten]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2000. 143 p. (In Russian)

Zdravomyslova O. M. Obyknovennoe zlo: issledovaniia nasiliia v sem’e [Common evil: research of domestic violence]. Moscow, Editorial URSS, 2003. 200 p. (In Russian)

Zinov’eva N. O., Mikhailova N. F. Psikhologiia i psikhoterapiia nasiliia. Rebenok v krizisnoi situatsii[Psychology and psychotherapy of the violence. Child is in a crisis situation]. St. Petersburg, Rech’ Publ., 2003. 248 p. (In Russian)

Safonova T. Ia., Tsymbal E. I. Zhestokoe obrashchenie s det’mi i ego posledstviia [Children abuse and its consequances]. Zhestokoe obrashchenie s det’mi: sushchnost’, prichiny, sotsial’no-pravovaia zashchita[Children abuse: the essence, reasons and social and legal protection]. Moscow, TTs Sfera Publ., 1993. 270 p.(In Russian)

Bogoliubova O. N., Skochilov R. V. Opyt perezhivaniia nasiliia v detskom vozraste i risk zarazheniia VICh u molodykh vzroslykh iz sotsial’no uiazvimykh grupp [The experience of children abuse and the risk of HIV infection among teenagers from socially vulnerable group]. Vestnik of Saint Petersburg University. Ser. 12. Sociology, 2010, issue 2, pp. 333–341. (In Russian)

Lippman U. Obshchestvennoe mnenie [Human opinion]. Transl. from English by T. V. Barchunova; eds K. A. Levinson, K. V. Petrenko. Moscow, Institut Fonda “Obshchestvennoe mnenie” Publ., 2004. 384 p.(In Russian)

Lassuel G. Tekhnika propagandy v mirovoi voine [The propaganda technique at world war]. Moscow, State publishing house, the department of military literature, 1929. 199 p. (In Russian)

Lazersfeld P., Berelson B., Gaudet H. The People’s Choice. How the Voter Make up his Mind in a Presidential Campaign. New York, Duell, Sloan and pearce publ., 1948. 178 p.

Klapper J. The Effects of Mass Communication. New York, Free Press, 1961. 302 p.

Lang K., Lang G. E. Politics & TV. Chicago, Quandrangle Books Publ., 1968. 315 p.

McCombs M., Shaw D. The Agenda-setting Function of Mass-Media. Public Opinion Quarterly, 1972, no. 36, pp. 176–187.

Kolomiets V. P. Televidenie i sotsial’naia mimikriia [Television and social mimicry]. Tezisy dokladov i vystuplenii na II Vserossiiskom sotsiologicheskom kongresse «Rossiiskoe obshchestvo i sotsiologiia v 21 veke: sotsial’nye vyzovy i al’ternativy» v 3-kh tomakh [Th e abstracts and presentations at II All-Russian sociological congress: “Russian society and sociology at 21 century: social alternatives”. In 3 vols]. Moscow, Al’fa-M Publ., 2003, vol. 2, pp. 43–45. (In Russian)

Tarasov K. A. Nasilie v kino: Pritiazhenie i ottalkivanie [Violence at cinematography: attraction and repulson]. Ispytanie konkurentsiei [Competition test]. Ed. by M. I. Zhabskii. Moscow, Nauchnoissledovatel’skii institut kinoiskusstva Publ., 1997, pp. 74–97. (In Russian)

Orlov A. M. Ekologiia virtual’noi real’nosti [Ecology of virtual reality]. Moscow, Lerusha Publ., 1997. 32 p. (In Russian)

Gunter V., McAleer J. Children and Television. L.: Taylor&Francis, 1997. 280 p.

Il’chenko S. N., Shadrina O. S. Nasilie na teleekrane glazami molodezhi: real’nost’ kontenta i ee otrazhenie [TV violence by youth’s eyes: content reality and its reflection]. Vestnik of Saint Petersburg University. Ser. 9. Philology. Asian Studies. Journalism, 2012, issue. 4, pp. 144–148. (In Russian)

Lysova A. V., Shchitov N. G. O vnutrisemeinom nasilii [About domestic violence]. SOTsIS, 2010, no. 10, pp. 55–62. (In Russian)

Vinogradova S. M., Mel’nik G. S. Psikhologicheskie posledstviia demonstratsii stsen nasiliia na televidenii[Psychological consequences of demonstration of TV scenes with violence]. Vestnik of Saint Petersburg University. Ser. 12. Sociology, 2009, issue 4, pp. 194–205. (In Russian)

Kharchev A. G. Sotsiologiia sem’i: problemy stanovleniia nauki. Perepech. s izd. 1979 g. [Sociology of family: problems of science development. Reprinted prom the edition 1979]. Moscow, TsSP Publ., 2003. 342 p.(In Russian)

Il’ina S. V. Vliianie perezhitogo v detstve nasiliia na vozniknovenie lichnostnykh rasstroistv [The effect of experienced violence in childhood to the emergence of personality disorders]. Voprosy psikhologii[Psychological questions], 1998, no. 6, pp. 65–75. (In Russian)

Vygotskii L. S. Sobranie sochinenii v 6-ti tomakh. Detskaia psikhologiia [Works in 6 volumes. Child psychology]. Moscow, Pedagogika Publ., 1984, vol. 4. 432 p. (In Russian)

Sytykh E. L. Opredelenie nasiliia: variant ponimaniia. Rossiiskii nauchnyi forum Rossiia. Kul’tura. Budushchnost’. Chast’ III. Nasilie i tolerantnost’ v epokhu globalizatsii [Violence definition: the opinion understanding. Russian science forum Russia. Culture. Future. Violence and tolerance at globalization]. Materialy I Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii [I foreign science conference materials]. ChI(F)UrAGS. Cheliabinsk, ChGAKI Publ., 2005, pp. 11–26. (In Russian)

Tabatadze G. S. Nasilie kak sotsial’noe iavlenie [Violence as social phenomen]. Vestnik VolGU. 2003–2004. Ser. 7 [Bulletin VolGu], issue 3, pp. 109–116. (In Russian)

McCombs M., Shaw D. The Agenda-setting Function of Mass-Media. Public Opinion Quarterly, 1972, vol. 36, no. 2, pp. 176–187.

Lasswell H. Th e Structure and Function of Communication in Society. The Process and Effects of Mass Communication. Chicago, University of Illinois Press, 1971. 997 p.

Gerbner. G. Violence in television drama: Trends and symbolic functions. Television and social behaviour. Vol. 1. Media content and control. Eds G. A. Comstock, E. Rubinstein. Washington, DC, U.S. Government Printing Office, 1972, pp. 28–187.

Braiant D., Tompson S. Osnovy vozdeistviia SMI. Transl. from English. Moscow, Izdatel’skii dom “Vil’iame”, 2004. 432 p. (In Russian)

Published

2016-12-27

How to Cite

Милешкина, В. А. (2016). THE INFLUENCE OF TELEVISION ON CHILDHOOD DOMESTIC VIOLENCE IN MODERN RUSSIA. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, (2), 75–86. https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2016.206