PERSONALITY SELF-DEVELOPMENT AS A SUBJECT OF PEDAGOGICS AND PSYCHOLOGY

Authors

  • Надежда Филипповна Голованова St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Ирина Борисовна Дерманова St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The article represents a historical retrospective of the idea of human self-development in pedagogics. The authors stress the inclusion of self-development into the contemporary educational process. Attention is drawn to a controversy of understanding the following categories by the contemporary psychology: “personality development”, “personality self-development”, “personal growth”. The article describes two tendencies, representing the process of personality self-development in different ways: self-development as a spontaneous process of aiming at personal growth and development (framed in a humanistic paradigm) and development as a deliberate and purposeful self-regulation and self-modification (a subjective approach). The authors affirm that self-development is not induced exclusively by freedom of will and sense of a human and does not represent only the result of a purposeful education. It is stated that pedagogical practice and psychological science should be directed to searching for such pedagogical conditions and researching such factors that make both approaches productive. The solution of the problem of personality self-development belongs to the scope of the integrated contemporary psychology-pedagogical science. Refs 24.

Keywords:

education, upbringing, self-education, self-development, development, personal growth, self-actualization

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Руссо Ж. Ж. Педагогические сочинения: в 2 т. М.: Педагогика, 1981. Т. 1. 653 с.

Песталоцци И. Г. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. М.: Педагогика, 1981. Т. 2., 416 с.

Песталоцци И. Г. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. М.: Педагогика, 1981. Т. 1. 334 с.

Ушинский К. Д. Педагогические сочинения: в 6 т. М.: Педагогика, 1988. Т. 1. 414 с.

Ушинский К. Д. Педагогические сочинения: в 6 т. М.: Педагогика, 1990. Т. 5. 528 с.

Ушинский К. Д. Педагогические сочинения: в 6 т. М.: Педагогика, 1990. Т. 6. 528 с.

Лесгафт П. Ф. Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1988. 399 с.

Каптерев П. Ф. Дидактические очерки. Теория образования. Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1982. С. 350–358.

Вахтеров В. П. Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1987. 401 с.

Блонский П. П. Задачи и методы новой народной школы. Избранные педагогические и психологические сочинения: в 2 т. М.: Педагогика, 1979. Т. 1. 304 с.

Прохоров А. В. Педагогическая концепция целостного саморазвития человека. Рязань: Ряз. гос. ун-т им. С. А. Есенина, 2010. 144 с.

Андреев В. И. Педагогика: Учебный курс для творческого саморазвития. Казань: Центр инновац. технологий, 2003. 608 с.

Трофимова Ю. В. Два подхода к пониманию саморазвития как психологического феномена. URL: http://izvestia.asu.ru/2010/2-2/psyh/TheNewsOfASU-2010-2-2-psyh-04.pdf (дата обращения: 15.11.2014).

Андреев А. С. Личностный рост: целенаправленность и спонтанность // Психологические проблемы самореализации личности. 2013. Вып. 14. С. 121–130.

Роджерс К. Становление личности. Взгляд на психотерапию. М.: Прогресс, 1994. 480 с.

Маслоу А. Самоактуализация // Психология личности. Тексты / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, А. А. Пузырея. М.: Изд-во МГУ, 1982. С. 108–118.

Фрейджер Р., Фэйдимен Д. Теории личности и личностный рост. М.; СПб.: Питер, 2002. 690 с.

Сидоренко Е. В. Психодраматический и недирективный подходы в групповой работе с людьми. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1992. 72 с.

Сергиенко Е. А. Эволюция взглядов и революция в когнитивной психологии развития // Прогресс в психологии: критерии и признаки / под ред. А. Л. Журавлева, Т. Д. Марцинковской, А. В. Юревича. М.: Ин-т психологии РАН , 2009, С. 319–399.

Фризен М. А. Феномен «саморазвития» в проблемном поле современной психологии // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. 2013. Вып. 1 (21). С. 75–85.

Щукина М. А. Субъектный подход к саморазвитию личности: возможности теоретического понимания и эмпирического изучения // Психология. Журнал ВШЭ. 2014. Т. 11, № 2. С. 7–22.

Щукина М. А. Системные характеристики группы понятий «само-» // Психологические проблемы самореализации личности. 2010. Вып. 13. С. 71–81.

Гиль Л. Б., Чеховских К. А. Способность к саморазвитию в контексте гуманитаризации образования // Педагогика и психология. URL: http://izvestia.asu.ru/2012/2-1/peda/TheNewsOfASU-2012-2-1-peda-02.pdf (дата обращения: 27.12.2014).

Цукерман Г. А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов. М.; Рига: ПЦ «Эксперимент», 1997. 276 с.


References

Rousseau J. J. Pedagogicheskie sochineniia: v 2 t. [Pedagogical works. In 2 Volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1981, vol. 1. 653 p. (In Russian)

Pestalozzi I. G. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia: v 2 t. [Selected pedagogical works. In 2 Volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1981, vol. 2. 416 p. (In Russian)

Pestalozzi I. G. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia: v 2 t. [Selected pedagogical works. In 2 Volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1981, vol. 1. 334 p. (In Russian)

Ushinsky K. D. Pedagogicheskie sochineniia: v 6 t. [Pedagogical works. In 6 Volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1990, vol. 1. 414 p. (In Russian)

Ushinsky K. D. Pedagogicheskie sochineniia: v 6 t. [Pedagogical works. In 6 Volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1990, vol. 5. 528 p. (In Russian)

Ushinsky K. D. Pedagogicheskie sochineniia: v 6 t. [Pedagogical works. In 6 Volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1990, vol. 6. 528 p. (In Russian)

Lesgaft P. F. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia [Selected pedagogical works]. Moscow, Pedagogika Publ., 1988. 399 p. (In Russian)

Kapterev P. F. Didakticheskie ocherki. Teoriia obrazovaniia. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia [Didactic essays. The theory of education. Selected pedagogical works]. Moscow, Pedagogika Publ., 1982, pp. 350–358. (In Russian)

Vakhterov V. P. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia [Selected pedagogical works]. Moscow, Pedagogika Publ., 1987. 401 p. (In Russian)

Blonsky P. P. Zadachi i metody novoi narodnoi shkoly. Izbrannye pedagogicheskie i psikhologicheskie sochineniia: v 2 t. [Objectives and methods of the new elementary school. Selected pedagogical and psychological writings. In 2 volumes]. Moscow, Pedagogika Publ., 1979, vol. 1. 304 p. (In Russian)

Prokhorov A. V. Pedagogicheskaia kontseptsiia tselostnogo samorazvitiia cheloveka [Pedagogical concept of holistic self-development]. Ryazan, Ryaz. gos. un-t im. S. A. Esenina Publ., 2010. 144 p. (In Russian)

Andreev V. I. Pedagogika: Uchebnyi kurs dlia tvorcheskogo samorazvitiia [Pedagogy: Course for creative self-development]. Kazan, Tsentr innovats. tekhnologii Publ., 2003. 608 p. (In Russian)

Trofimova Y. V. [Two approaches to the understanding of the self as a psychological phenomenon]. Pedagogy and Psychology. Available at: http://izvestia.asu.ru/2010/2-2/psyh/TheNewsOfASU-2010-2-2-psyh-04.pdf (accessed: 11/15/2014). (In Russian)

Andreev A. S. Lichnostnyi rost: tselenapravlennost’ i spontannost’ [Personal growth: purposefulness and spontaneity]. Psikhologicheskie problemy samorealizatsii lichnosti [Psychological problems of self-realization], vol. 14, 2013, pp. 121–130. (In Russian)

Rogers C. Stanovlenie lichnosti. Vzgliad na psikhoterapiiu [On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy]. Moscow, Progress Publ., 1994. 480 p. (In Russian)

Maslow A. Samoaktualizatsiia [Self-actualization]. Psikhologiia lichnosti. Teksty [Personal Psychology. Texts]. Eds. Y. B. Gippenreiter, A. A. Puzyrey. Moscow, MGU Publ., 1982, pp. 108–118. (In Russian)

Frager R., Feydimen D. Teorii lichnosti i lichnostnyi rost [Theories of Personality and personal growth]. Moscow, St. Petersburg, Piter Publ., 2002. 690 p. (In Russian)

Sidorenko E. V. Psikhodramaticheskii i nedirektivnyi podkhody v gruppovoi rabote s liud’mi [Psychodramatical and non-directive approach in group work with people]. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 1992. 72 p. (In Russian)

Sergienko E. A. Evoliutsiia vzgliadov i revoliutsiia v kognitivnoi psikhologii razvitiia [The evolution in attitudes and of a revolution in cognitive developmental psychology]. Progress v psikhologii: kriterii i priznaki [Advances in Psychology: Criteria and signs]. Eds. A. L. Zhuravlev, T. D. Martsinkovskaya, A. V. Yurevich. Moscow, In-t psikhologii RAN Publ., 2009, pp. 319–399. (In Russian)

Friesen M. A. Fenomen «samorazvitiia» v problemnom pole sovremennoi psikhologii [Phenomenon of “Self-development” in problem field of modern psychology]. Vestnik KRAUNTS. Gumanitarnye nauki [Vestnik KRAUNTS. Humanities]. 2013, Issue 1, vol. 21, pp.75–85. (In Russian)

Shchukina M. A. Sub”ektnyi podkhod k samorazvitiiu lichnosti: vozmozhnosti teoreticheskogo ponimaniia i empiricheskogo izucheniia [Subjective approach to self-development of personality: the possibility of a theoretical understanding and empirical study]. Psikhologiia. Zhurnal VShE [Psychology. Journal of Higher School of Economics], 2014, vol. 11, issue 2, pp. 7–22. (In Russian)

Shchukina M. A. Sistemnye kharakteristiki gruppy poniatii “samo-“ [System-defined characteristics of the concepts of “Self ”]. Psikhologicheskie problemy samorealizatsii lichnosti [Psychological problems of selfidentity], 2010, vol. 13, pp. 71–81. (In Russian)

Gil L. B., Chekhovskyh K. A. [The capacity for self-development in the context of humanization of education]. Pedagogika i psikhologiia [Pedagogy and Psychology]. Available at: http://izvestia.asu.ru/2012/2-1/peda/TheNewsOfASU-2012-2-1-peda-02.pdf (accessed: 27.12.2014). (In Russian)

Zuckerman G. A. Psikhologiia samorazvitiia: zadacha dlia podrostkov i ikh pedagogov [The psychology of self-development: a challenge for teenagers and their teachers]. Moscow, Riga, PTs “Eksperiment”, 1997. 276 p. (In Russian)

Published

2015-11-06

How to Cite

Голованова, Н. Ф., & Дерманова, И. Б. (2015). PERSONALITY SELF-DEVELOPMENT AS A SUBJECT OF PEDAGOGICS AND PSYCHOLOGY. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, (3), 51–63. Retrieved from https://sociologyjournal.spbu.ru/article/view/1391

Issue

Section

GENERAL PSYCHOLOGY. PERSONAL PSYCHOLOGY. HISTORY OF PSYCHOLOGY