The features of digitalization of regional socially oriented NPOs: Cases of Yekaterinburg

Authors

  • Evgeniya V. Chikova Ural Federal University named after the First President of Russia B.N.Yeltsin, 19, ul. Mira, Yekaterinburg, 620002, Russian Federation
  • Anna P. Kuzmina Ural Federal University named after the First President of Russia B.N.Yeltsin, 19, ul. Mira, Yekaterinburg, 620002, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu12.2022.203

Abstract

The article presents the results of a study of the digitalization of activities of socially oriented non-profit organizations in Yekaterinburg. This city was chosen because of its status as theadministrative center of the Ural Federal District and the Sverdlovsk Region, which scores high in the development ratings of the non-profit sector of social services. Interviews with representatives of SO NPOs showed that organizations in Yekaterinburg are going through the stage of “digitalization” Most often they resort to using websites, social networks, instant messengers and online fundraising. Some NGOs are working on creating digital products in various forms for online consultation. The digital dividends received by SO NPOs in Yekaterinburg include: reduction of time costs due to the introduction of electronic document management, an increase in the inflow of financial resources due to the use of online fundraising tools, and a reduction in the risk of loss of reputation due to an increase in the level of publication openness of information resources of NPOs. Information portals are gaining popularity among NGOs, acting as intermediaries in attracting intellectual volunteers to social projects. Furthermore, a sector-wide need in a regional information aggregator for NPOs and in facilitating access of non-profit social service providers to databases of service recipients was identified. Among the barriers to digital maturation is the lack of financial and human resources, the lack of a developed strategy for digital transformation.

Keywords:

socially oriented NGOs, electronic workflows, digitalization, digital transformation, online fundraising

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Доклад о деятельности и развитии СО НКО в 2020 г. Минэкономразвития России. URL: https://www.economy.gov.ru/material/dokumenty/doklad_o_deyatelnosti_i_razvitii_socialno_orientirovannyh_nekommercheskih_organizaciy.html (дата обращения: 21.12.2021).

Региональный рейтинг третьего сектора «РЕГИОН-НКО» 2020 г. Общественная палата Российской Федерации. URL: https://files.oprf.ru/storage/documents/reyting-nko-2020-3.pdf (дата обращения: 22.12.2021).

Результаты рейтинга субъектов РФ по активности поддержки НКО 2019 г. Минэкономразвития России. URL: http://www.nko.economy.gov.ru/Public/NewsPage/Det ails.html?id=107 (дата обращения: 22.12.2021).

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2000.

Чикова Е.В. Тенденции развития социально ориентированных некоммерческих организаций как поставщиков социальных услуг // XXII Уральские социологические чтения. Национальные проекты и социально-экономическое развитие Уральского региона: материалы Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург, 2020. С. 56–61.

Вишнева К.В. Цифровизация некоммерческого сектора // Ученые заметки ТОГУ. 2019. № 10 (4). С. 49–52.

Shafiee Nahrkhalaji S., Shafiee S., Shafiee M., Hvam, L. Challenges of digital transformation: The case of the non-profit sector // Proceedings of 2018 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM). 2018. P. 1245–1249. https://doi.org/10.1109/IEEM. 2018.8607762

Spelhaug J., Woodman L. The New Imperative of Nonprofit Digital Transformation. A strategic approach for achieving exponential impact through people, process, and technology. Microsoft. URL: https://solutionscenter.nethope.org/assets/collaterals/180922-Digital-Transformation-WP_Updated_10132017.PDF (дата обращения: 24.12.2021).

Косыгина К.Е. Российский и зарубежный опыт применения информационно-коммуникационных технологий в работе некоммерческих организаций // Society and Security Insights. 2019. № 2. С. 32–36. https://doi.org/10.14258/SSI%282019%292-5373

Boles B. Technology’s role in the nonprofit sector: increasing organizational effectiveness and efficiency through technology innovations // Columbia Social Work Review. 2013. No. 4. P. 69–79. https://doi.org/10.7916/D88P5Z1B

Актуальные проблемы цифровизации социальных услуг / под ред. О.И.Бородкиной, А. В. Старшиновой. СПб.: Скифия-принт, 2021.

Володина О.И. Инструменты продвижения некоммерческих проектов в сети Интернет: современные тренды // Коммуникология. 2017. № 1. С. 92–104. https://doi.org/10.17150/2500-2759.2021.31(2).230-240

Шарипова В.Д. Способ выбора CRM-системы как инструмента цифровой трансформации в некоммерческом секторе // Системный анализ и логистика. 2020. № 3 (25). С. 9–17. https://doi.org/10.31799/2007-5687-2020-3-9-17.

Ходорова Ю., Боброва А. Роль социальной сети «ВКонтакте» в развитии и продвижении некоммерческих организаций. М.: КАФ, 2018.

Крайнова Н.В., Прусов Д.А. Социальные сети как способ коммуникации НКО и общества (на примере Ярославской области) // PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект. 2021. № 24. С. 142–148.

Стариков И.Г. Социальный капитал в сетях городских некоммерческих проектов: сетевой анализ аудиторий групп городских проектов в социальной сети «ВКонтакте» // Региональные проблемы преобразования экономики. 2017. № 85 (11). С. 24–32.

Belenioti Z.-Ch., Vassiliadis C.A. Social media impact on NPO brand equity: Conceptualizing the trends and prospects // 10th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business (EMAB). 2017. P. 150–160.

Корнеева И.Е. Фандрайзинг в российских некоммерческих организациях: результаты эмпирического исследования // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2016. № 4. С. 48–66. https://doi.org/10.14515/monitoring.2016.4.04

Nageswarakurukkal K., Gonçalves P., Moshtari M. Improving fundraising efficiency in small and medium sized non-profit organizations using online solutions // Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. 2019. No. 32 (3). P. 1–26. https://doi.org/10.1080/10495142.2019.1589627

Cheng H., Cong L. How to turn lurkers into donors? A study of online social support interactions between nonprofit organizations and their followers // International Review on Public and Nonprofit Marketing. 2020. No. 17. P. 527–547. https://doi.org/10.1007/s12208-020-00255-2

Starshinova A.V., Arkhipova E.B., Borodkina O.I. Crowdsourcing technologies in municipal administration: The cases of Russian cities // Sociology of Science and Technology. 2020. no. 11 (3). P. 90–105. https://doi.org/10.24411/2079-0910-2020-13006

Saura J. S., Palos-Sanchez P.R., Martin-Velicia F. What drives volunteers to accept a digital platform that supports NGO projects? // Frontiers in Psychology. 2020. No. 11. P. 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00429

Гафарова Э.Р., Архипова Е.Б. Применение онлайн-платформ интеллектуального волонтерства в деятельности некоммерческих организаций // Социальная работа и социальная политика в условиях меняющейся архитектуры социального государства: материалы Всероссийской конференции. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2021. С. 11–20.

Старшинова А.В., Чикова Е.В., Платонова Л.А. Цифровое развитие социально ориентированных НКО: кейсы Республики Саха (Якутия) и Хабаровского края // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2021. № 4. С. 166–179. https://doi.org/10.15593/2224-9354/2021.4.11

Архипова Е.Б., Бородкина О.И. Проблемы и противоречия цифровой трансформации социальных служб в России // Социология науки и технологий. 2021. № 12 (4). С. 116–134. https://doi.org/10.24412/2079-0910-2021-4-116-134

Бородкина О.И., Сибирев В.А. Цифровой капитал потребителей социальных услуг: факторы влияния и потребность в инвестициях // Журнал исследований социальной политики. 2021. № 19 (1). C. 129–142. https://doi.org/10.17323/727-0634-2021-19-1-129-142

Цифровая трансформация НКО: от аутсайдеров до передовиков // НИУ ВШЭ: [сайт]. URL: https://grans.hse.ru/news/423663627.html (дата обращения: 20.11.2021).

Кирюхина Н.А., Тополева-Солдунова Е.А., Коротеева О.В. НКО в цифровом пространстве. Уроки пандемии и точки роста // IX Международная конференция исследователей гражданского общества «Трансформация третьего сектора в цифровую эпоху». URL: https://www.youtube.com/watch?v=2Rl9hGPx_EU (дата обращения: 25.11.2021).

Скокова Ю., Корнеева И., Краснопольская И. Цифровизация некоммерческого сектора: готовность, барьеры и эффекты // НИУ ВШЭ: [сайт]. URL: https://www.hse.ru/mirror/pubs/share/482698930.pdf (дата обращения: 20.11.2021).

Архипова З.В. Трансформация «Электронного правительства» в «Цифровое правительство» // Известия Байкальского государственного университета. 2016. № 26 (5). С. 818–824. https://doi.org/10.17150/2500-2759.2016.26(5).818-824

Тырина Е. Оцифровка, цифровизация и цифровая трансформация: разбираем понятия // ECM-Journal. 2019. URL: https://ecm-journal.ru/docs/Ocifrovka-cifrovizacija-i-cifrovajatransformacija-razbiraem-ponjatija.aspx (дата обращения: 18.12.2021).

Реестр поставщиков социальных услуг Свердловской области. Информационная система «Социальное обслуживание населения». URL: http://isson.msp.midural.ru/orglist.jsp (дата обращения: 23.12.2021).

Новожилов А.Б. Участие НКО на рынке оказания социальных услуг с применением современных цифровых технологий // IX Международная конференция исследователей гражданского общества «Трансформация третьего сектора в цифровую эпоху». URL: https://www.youtube.com/watch?v=jMyF3diXFto&feature=emb_logo (дата обращения: 11.05.2022).

References

Report on the activities and development of SO NPO — 2020. Minekonomrazvitiia Rossii, available at: https://www.economy.gov.ru/material/file/8be0adaa07fd23125c4920afe40e8757Doklad_NKO.pdf (accessed: 21.12.2020).

Regional rating of the third sector “REGION-NPO” — 2020. Obshchestvennaia palata Rossiiskoi Federatsii, available at: https://files.oprf.ru/storage/documents/reyting-nko-2020-3.pdf (accessed: 22.12.2021).

Rating of Russian regions by activity of supporting NGOs — 2019. Minekonomrazvitiia Rossii, available at: http://www.nko.economy.gov.ru/Public/NewsPage/Details.html?id=107 (accessed: 22.12.2021).

Castells M. Information Age: Economics, Society and Culture. Moscow, HSE University Publishing House, 2000. (In Russian)

Chikova E.V. Trends in the development of socially oriented non-profit organizations as providers of social services. XXII Ural’skie sotsiologicheskie chteniia. Natsional’nye proekty i sotsial’no-ekonomicheskoe razvitie Ural’skogo regiona: materialy Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii. Ekaterinburg, 2020, pp. 56–61. (In Russian)

Vishneva K.V. Digitalization of the non-profit sector, Uchenye zametki TOGU, 2019, vol. 10 (4), pp. 49–52. (In Russian)

Shafiee Nahrkhalaji S., Shafiee S., Shafiee M., Hvam, L. Challenges of digital transformation: The case of the non-profit sector. Proceedings of 2018 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 2018, pp. 1245–1249. https://doi.org/10.1109/IEEM.2018.8607762

Spelhaug J., Woodman L. The New Imperative of Nonprofit Digital Transformation. A strategic approach for achieving exponential impact through people, process, and technology. Microsoft, available at: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/575821/Nonprofit%20Digital%20Transformation%20Whitepaper_9_23_17.pdf (accessed: 24.12.2021).

Kosygina K.E. Russian and foreign experience in the use of information and communication technologies in the work of non-profit organizations. Society and Security Insights, 2019, no. 2, pp. 32–36. https://doi.org/10.14258/SSI%282019%292-5373 (In Russian)

Boles B. Technology’s role in the nonprofit sector: Increasing organizational effectiveness and efficiency through technology innovations. Columbia Social Work Review, 2013, no. 4, pp. 69–79. https://doi.org/10.7916/D88P5Z1B

Actual problems of digitalization of social services, eds. O.I.Borodkina, A.V. Starshinova. St Petersburg, Skifiia-print Publ., 2021. 232 p. (In Russian)

Volodina O.I. Tools for promoting non-commercial projects on the Internet: current trends. Kommunikologiia, 2017, no. 1, pp. 92–104. https://doi.org/10.17150/2500-2759.2021.31(2).230-240 (In Russian)

Sharipova V.D. The method of choosing a CRM system as a tool for digital transformation in the non-profit sector. Sistemnyi analiz i logistika, 2020, vol. 3 (25), pp. 9–17. https://doi.org/10.31799/2007-5687-2020-3-9-17 (In Russian)

Khodorova Y., Bobrova A. The role of the social network “VKontakte” in the development and promotion of non-profit organizations. Moscow, KAF Publ., 2018. (In Russian)

Krainova N.V., Prusov D.A. Social networks as a way of communication between NGOs and society (on the example of the Yaroslavl region). PR i reklama v izmeniaiushchemsia mire: regional’nyi aspekt, 2021, no. 24, pp. 142–148. (In Russian)

Starikov I.G. Social capital in the networks of urban non-commercial projects: a network analysis of the audiences of groups of urban projects in the VKontakte social network. Regional’nye problemy preobrazovaniia ekonomiki, 2017, vol. 85 (11), pp. 24–32. (In Russian)

Belenioti Z.-Ch., Vassiliadis C.A. Social media impact on NPO brand equity: Conceptualizing the trends and prospects. 10th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business (EMAB). Rome, 2017, pp. 150–160.

Korneeva I.E. Fundraising in Russian non-profit organizations: results of an empirical study. Monitoring obshchestvennogo mneniia: ekonomicheskie i sotsial’nye peremeny, 2016, no. 4, pp. 48–66. https://doi.org/10.14515/monitoring.2016.4.04 (In Russian)

Nageswarakurukkal K., Gonçalves P., Moshtari M. Improving fundraising efficiency in small and medium sized non-profit organizations using online solutions. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 2019, vol. 32 (3), pp. 1–26. https://doi.org/10.1080/10495142.2019.1589627

Cheng H., Cong L. How to turn lurkers into donors? A study of online social support interactions between nonprofit organizations and their followers. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 2020, no. 17, pp. 527–547. https://doi.org/10.1007/s12208-020-00255-2

Starshinova A.V., Arkhipova E.B., Borodkina O.I. Crowdsourcing technologies in municipal administration: The cases of Russian cities. Sociology of Science and Technology, 2020, vol. 11 (3), pp. 90–105. https://doi.org/10.24411/2079-0910-2020-13006

Saura J. S., Palos-Sanchez P.R., Martin-Velicia F. What drives volunteers to accept a digital platform that supports NGO projects? Frontiers in Psychology, 2020, no. 11, pp. 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00429

Gafarova E.R., Arkhipova E.B. The use of online platforms for intellectual volunteering in the activities of non-profit organizations. Social work and social policy in the changing architecture of the welfare state Yekatrinburg, 2021, pp. 11–20. (In Russian)

Starshinova A.V., Chikova E.V., Platonova L.A. Digital development of socially oriented NGOs: cases of the Republic of Sakha (Yakutia) and the Khabarovsk Territory. Vestnik PNIPU. Sotsial’no-ekonomicheskie nauki, 2021, no. 4, pp. 166–179. https://doi.org/10.15593/2224-9354/2021.4.11 (In Russian)

Arkhipova E.B., Borodkina O.I. Problems and contradictions of the digital transformation of social services in Russia. Sociology of science and technology, 2021, vol. 12 (4), pp. 116–134. https://doi.org/10.24412/2079-0910-2021-4-116-134 (In Russian)

Borodkina O.I., Sibirev V.A. The digital capital of social services consumers: Factors of influence and the need for investment. Zhurnal issledovanii sotsial’noi politiki, 2021, vol. 19 (1), pp. 129–142. https://doi.org/10.17323/727-0634-2021-19-1-129-142 (In Russian)

Digital Transformation of NGOs: From Outsiders to Forerunners. HSE, available at: https://grans.hse.ru/news/423663627.html (accessed: 20.11.2021).

Kiryukhina N.A., Topoleva-Soldunova E.A., Koroteeva O.V. NGOs in the digital space: Pandemic lessons and points of growth. IX International Conference of Civil Society Researchers “Transformation of the Third Sector in the Digital Age”. available at: https://www.youtube.com/watch?v=2Rl9hGPx_EU (accessed: 25.11.2021).

Skokova Y., Korneeva I., Krasnopolskaya I. Digitalization of the non-profit sector: readiness, barriers and effects. HSE, available at: https://www.hse.ru/mirror/pubs/share/482698930.pdf (accessed: 20.11.2021).

Arkhipova Z.V. Transformation of “Electronic Government” into “Digital Government”. Izvestiia Baikal’skogo gosudarstvennogo universiteta, 2016, vol. 26 (5), pp. 818–824. https://doi.org/10.17150/2500-2759.2016.26(5).818-824 (In Russian)

Tyrina E. Digitization, digitalization and digital transformation: understanding concepts. ECMJournal, available at: https://ecm-journal.ru/docs/Ocifrovka-cifrovizacija-i-cifrovaja-transformacija-razbiraem-ponjatija.aspx (accessed: 18.12.2021).

TRegister of providers of social services in the Sverdlovsk region.Informatsionnaia sistema “Sotsial’noe obsluzhivanie naseleniia”, available at: http://isson.msp.midural.ru/orglist.jsp (accessed: 23.12.2021).

Novozhilov A.B. Participation of NGOs in the market for the provision of social services using modern digital technologies. IX International Conference of Civil Society Researchers “Transformation of the Third Sector in the Digital Age”, available at: https://www.youtube.com/watch?v=jMyF3diXFto&feature=emb_logo (accessed: 11.05.2022).

Published

2022-08-06

How to Cite

Chikova, E. V., & Kuzmina, A. P. (2022). The features of digitalization of regional socially oriented NPOs: Cases of Yekaterinburg. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, 15(2), 137–154. https://doi.org/10.21638/spbu12.2022.203