AN EXPERIMENTAL APPROACH TO THE STUDY OF THE INFLUENCE OF UNDERSTANDING OF SITUATIONS ON THE PROCESS OF REMEMBERING THEM (ON THE EXAMPLE OF PICTOGRAMS)

Authors

  • Ксения Владимировна Линкевич St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The article is devoted to the elaboration of an experimental approach to the study of understanding of
situations. The necessity of the search of an objective method of studying the phenomenon of understanding, along with descriptive methods, is explained. The results of the study, aimed at identifying
the “effect of understanding”, that is, changes of the results of mental processes while they flow with the process of understanding, are presented. As stimulus material were selected pictograms depicting people in various situations. 32 participants at the age from 17 till 43 years old took part in the study. The main result was to identify the process of understanding of situations as a solving the problem of the detection of acts committed by members of the situation. Refs 19. Table 1.

Keywords:

phenomenon of understanding, pictured situation, experimental approach, understanding of situations

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Линкевич К. В., Гришина Н. В. Проблема понимания ситуаций как продукт процессов глобализации // Динамические процессы в современном социокультурном пространстве России: гуманитарные и технологические аспекты глобализации и модернизации. Сб. материалов заочной научно-практической конференции с международным участием. г. Волжский, 1 декабря 2013 — 15 января 2014. Волжский: Издательство филиала МЭИ в г. Волжском, 2014. С. 4–9.

Знаков В. В. Психология понимания: Проблемы и перспективы. М.: Институт психологии РАН, 2005. 448 с.

Ришар Ж.-Ф. Ментальная активность. Понимание, рассуждение, нахождение решений / сокр. пер. с фр. Т. А. Ребеко. М.: Институт психологии РАН, 1998. 232 с.

Guilford J. P. Basic conceptual problems of the psychology of thinking // Proceedings of the New York Academy of Science. 1960. Vol. 91. P. 6–12.

Perkins D. N. What Is Understanding? // Teaching for Understanding: Linking Research with Practice / ed. by M. S. Wiske. San Francisco: Jossey-Bass, 1998. P. 39–58.

Rapp D. N., Kendeou P. Revising What Readers Know: Updating Text Representations During Narrative Comprehension // Memory and Cognition. 2007. Vol. 35. Issue 8. P. 2019–2032.

Гришина Н. В., Погребицкая В. Е., Абдульманова Д. М., Аллахвердов М. В. Психология ситуаций: теория и исследования. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2011. 340 с.

Бурлачук Л. Ф., Михайлова Н. Б. К психологической теории ситуации // Психологический журнал. 2002. Т. 23, № 1. С. 5–17.

Mischel W. From Personality and Assessment (1968) to Personality Science // Journal of Research in Personality. 2009. Vol. 43, N 2. P. 282–290.

Агафонов А. Ю. Квалиа: субъективная очевидность как объективная необходимость. URL: http://philosophy.spbu.ru/userfiles/news/consc/thesises.pdf (дата обращения: 13.06.2015).

Щербакова О. В. Особенности феноменологического подхода к изучению когнитивной реальности. URL: http://philosophy.spbu.ru/userfiles/news/consc/thesises.pdf (дата обращения: 13.06.2015).

Линкевич К. В., Каташев А. В. Феноменологическое исследование видов понимания // European Social Science Journal (Европейский журнал социальных наук). 2014. Т. 3, № 6. С. 290–295.

Осорина М. В. К вопросу о качественной и количественной оценке уровней понимания изобразительного текста // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 16. 2014. Вып. 3. С. 21–36.

Целяева С. И., Осорина М. В. Использование информационных знаков для изучения процессов понимания социальных ситуаций // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 16. 2014. Вып. 1. С. 6–20.

Линкевич К. В., Гришина Н. В. Понимание ситуаций межличностного взаимодействия студентами разных специальностей // Научные исследования выпускников факультета психологии СПбГУ / под ред. А. В. Шаболтас. СПб.: Изд-во C.-Петерб. ун-та, 2013. С. 148–154.

Аллахвердов В. М. Проблема сознания в когнитивистском одеянии // Модернизм в психологии. Материалы Всероссийской конференции. Новосибирск: Изд-во НГУ, 2004. С. 11–26.

Экспериментальная психология познания: когнитивная логика сознательного и бессознательного / В. М. Аллахвердов, А. Ю. Агафонов, Е. А. Вишнякова, В. Л. Волохонский, Е. Ю. Воскресенская, В. А. Гершкович, М. В. Иванов, Е. Н. Иванова, Н. А. Иванова, В. Ю. Карпинская, М. Б. Кувалдина, Я. А. Ледовая, Н. В. Морошкина, О. В. Науменко, С. Ф. Сергеев, М. Г. Филиппова. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2006. С. 243–255.

Бейтсон Г. Шаги в направлении экологии разума: избранные статьи по антропологии / пер. с англ. и предисл. Д. Я. Федотова. 2-е изд., испр. М.: КомКнига, 2005. 232 с.

Общая психология: учебник для студ. высш. учеб. заведений: в 7 т. / под ред. Б. С. Братуся. М.: Академия, 2006. Т. 3. 320 с.


References

Linkevich K. V., Grishina N. V. [Problem of understanding of the situation as a product of globalization]. Dinamicheskie protsessy v sovremennom sotsiokul’turnom prostranstve Rossii: gumanitarnye i tekhnologicheskie aspekty globalizatsii i modernizatsii. Sb. materialov zaochnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem. g. Volzhskii, 1 dekabria 2013 — 15 ianvaria 2014 [Dynamic processes in the contemporary socio-cultural space of Russia: the humanitarian and technological aspects of globalization and modernization. Collected materials correspondence scientific-practical conference with international participation. Volzhsky, December 1, 2013 — January 15, 2014], Volzhsky, Publisher branch of MEI in Volzhsky, 2014, pp. 4–9. (In Russian)

Znakov V. V. Psikhologiia ponimaniia: Problemy i perspektivy [Psychology of understanding: Problems and Prospects]. Moscow, Institute of Psychology RAS Publ., 2005. 448 p. (In Russian)

Richard J. F. Mental activity. Understanding, reasoning, finding solutions (Russ. per.: T. A. Rebecko. Moscow, Institute of Psychology RAS Publ., 1998. 232 p.).

Guilford J. P. Basic conceptual problems of the psychology of thinking. Proceedings of the New York Academy of Science, 1960, vol. 91, pp. 6–12.

Perkins D. N. What Is Understanding? Teaching for Understanding: Linking Research with Practice. Ed. by M. S. Wiske. San Francisco, Jossey-Bass, 1998, pp. 39–58.

Rapp D. N., Kendeou P. Revising What Readers Know: Updating Text Representations During Narrative Comprehension. Memory and Cognition, 2007, vol. 35, issue 8, pp. 2019–2032.

Psikhologiia situatsii: teoriia i issledovaniia [Psychology of situations: theory and research]. Ed. by N. V. Grishina et al. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2011. 340 p. (In Russian)

Burlachuk L. F., Mikhailova N. B. K psikhologicheskoi teorii situatsii [To the psychological theory of situation]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological Journal], 2002, vol. 23, no. 1, pp. 5–17. (In Russian)

Mischel W. From Personality and Assessment (1968) to Personality Science. Journal of Research in Personality, 2009, vol. 43, no. 2, pp. 282–290.

Agafonov A. Yu. Kvalia: sub”ektivnaia ochevidnost’ kak ob”ektivnaia neobkhodimost’ [Qualia: subjective evidence as objective need]. Available at http://philosophy.spbu.ru/userfiles/news/consc/thesises.pdf (accessed: 13.06.2015). (In Russian)

Shcherbakova O. V. Osobennosti fenomenologicheskogo podkhoda k izucheniiu kognitivnoi real’nosti [Features of the phenomenological approach to the study of cognitive reality]. Available at http://philosophy.spbu.ru/userfiles/news/consc/thesises.pdf (accessed: 13.06.2015). (In Russian)

Linkevich K. V, Katashov A. V. Fenomenologicheskoe issledovanie vidov ponimaniia [Phenomenological study of types of understanding]. Evropeiskii zhurnal sotsial’nykh nauk [European Social Science Journal], 2014, no. 6, vol. 3, pp. 290–295. (In Russian)

Osorina M. V. K voprosu o kachestvennoi i kolichestvennoi otsenke urovnei ponimaniia izobrazitel’nogo teksta [On the question of the qualitative and quantitative evaluation of the levels of understanding of the fine text]. Vestn. St. Peterb. un-ta. Ser. 16 [Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 16], 2014, issue 3, pp. 21–36. (In Russian)

Tselyaeva S. I., Osorina M. V. Ispol’zovanie informatsionnykh znakov dlia izucheniia protsessov ponimaniia sotsial’nykh situatsii [The use of information signs for the study of the understanding of social situations]. Vestn. St. Peterb. un-ta. Ser. 16 [Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 16], 2014, issue 1, pp. 6–20. (In Russian)

Linkevich K. V, Grishina N. V. Ponimanie situatsii mezhlichnostnogo vzaimodeistviia studentami raznykh spetsial’nostei [Understanding of the situation of interpersonal interaction by the students of different specialties]. Nauchnye issledovaniia vypusknikov fakul’teta psikhologii SPbGU [Research psychology graduates SPbSU]. Ed. by A. V. Shaboltas. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2013. рр. 148–154. (In Russian)

Allakhverdov V. M. [The problem of consciousness in the cognitivist habit]. Modernizm v psikhologii. Materialy Vserossiiskoi konferentsii [Modernism in psychology. Proceedings of the conference]. Novosibirsk, NSU Publ., 2004, рp. 11–26. (In Russian)

Eksperimental’naia psikhologiia poznaniia: kognitivnaia logika soznatel’nogo i bessoznatel’nogo [Experimental Psychology of cognition: cognitive logic of the conscious and unconscious]. Eds. V. M. Allakhverdov et al. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2006, pp. 243–255. (In Russian)

Bateson G. Steps towards ecology of mind: selected articles on anthropology (Russ.: translated from English and foreword by D. Ya. Fedotov. 2nd ed. Moscow, KomKniga, 2005. 232 p.).

Obshchaia psikhologiia: uchebnik dlia stud. vyssh. ucheb. zavedenii: v 7 t. [General Psychology in 7 Volumes: textbook for students. Executive. Proc. institutions]. Ed. by B. S. Bratus. Moscow, Th e Academy Publ., 2006. 320 p. (In Russian)

Published

2015-11-06

How to Cite

Линкевич, К. В. (2015). AN EXPERIMENTAL APPROACH TO THE STUDY OF THE INFLUENCE OF UNDERSTANDING OF SITUATIONS ON THE PROCESS OF REMEMBERING THEM (ON THE EXAMPLE OF PICTOGRAMS). Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, (3), 18–26. Retrieved from https://sociologyjournal.spbu.ru/article/view/1388

Issue

Section

GENERAL PSYCHOLOGY. PERSONAL PSYCHOLOGY. HISTORY OF PSYCHOLOGY