Internet memes in youth communication

Authors

  • Елизавета Николаевна Лысенко Belarusian State University, 9, Kalvariyskaya str., Minsk, 220000, Republic of Belarus

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2017.403

Abstract

The phenomenon of Internet memes is highly popular nowadays, but it is still poorly examined, especially empirically. This article presents the results of a study of the attitudes of young people to Internet memes. The study is based on the results of group interviews with young people aged 18 to 22 years. In this article Internet meme is defined as a stable-formed sign which is used in communication and contains a changing concept. An Internet meme can perform the functions of integration, translation, representation, information, as well as emotional and contact-making (phatic). The most important functions of the meme for youth are the emotional, the phatic and the integration functions. Memes are used to separate in- and out-groups, users of memes divide them into “local” and “general”. Young people use a special language for describing their emotions. This language contains a large number of hyperbole and words, which are also memes. Internet memes attract attention, when used in dataflow, nevertheless usage of memes in marketing communications irritates young people. Further study of the phenomenon of Internet memes is of interest in the context of communication in small groups and interest communities. Other perspectives are related to the study of the linguistic aspect of the language of memes’ self-description, as well as the social meaning of Internet memes and the forms of their dissemination. Refs 18. Fig. 1.

Keywords:

Internet communication, Internet meme, function of meme, group interview, meme in marketing communication

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Савицкая Т. Е. Интернет-мемы как феномен массовой культуры. URL: http://infoculture.rsl.ru/NIKLib/althome/news/KVM_archive/articles/
2013/03/2013-03_r_kvm-s3.pdf (дата обращения: 26.04.2016).

Щурина Ю. В. Интернет-мемы: проблема типологии // Вестник Череповецкого государственного университета. 2014. № 6 (59). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/internet-memy-problematipologii (дата обращения: 26.04.2017).

Щурина Ю. В. Интернет-мемы как феномен интернет-коммуникации // Научный диалог. 2012. № 3. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/internet-memy-kak-fenomen-internet-kommunikatsii (дата обращения: 26.04.2017).

Возраст пользователей социальных медиа. URL: http://www.gemius.com.ua/vse-stati-dlja-chtenija/vozrast-polzovatelej-socialnyx-media.html (дата обращения: 26.04.2017).

Большой толковый социологический словарь. М.: Вече; АСТ, 2001. Т. 1: А–О. 544 с.

Hofstadter D. R. Metamagical Themas: Questing for the Essence of Mind and Pattern. Basic Books, 1985. 852 p. URL: https://archive.org/details/MetamagicalThemas (дата обращения: 26.04.2017).

Броуди Р. Психические вирусы. Как программируют ваше сознание. М.: Поколение, 2007. 304 c. URL: http://www.uhlib.ru/psihologija/psihicheskie_virusy/p3.php (дата обращения: 26.04.2017).

Квят А. Г. Медиамем как инструмент политического PR: когнитивный подход // Медиаскоп. 2013. № 1. URL: http://www.mediascope.ru/node/125412 (дата обращения: 26.04.2017).

Барт Р. Мифологии. URL: http://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Barthes-Mythologies-MythToday.pdf (дата обращения: 26.04.2017).

Рашкофф Д. Медиавирус. Как поп-культура тайно воздействует на наше сознание. М.: Ультра. Культура, 2003. 368 с.

Столетов А. Мемы: мифы и реальность. URL: http://www.advertology.ru/article74564.htm (дата обращения: 26.04.2017).

Шаронов И. А. Проблемы описания русских коммуникативов, состоящих из служебных слов // Известия Саратовского ун-та. Нов. сер. Сер. Филология. Журналистика. 2012. № 3. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/problemy-opisaniya-russkih-kommunikativov-sostoyaschih-iz-sluzhebnyh-slov (дата обращения: 26.04.2017).

Вешнякова А. В. Лингвокреативный аспект интернет-мемов // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 4. URL: http://publikacia.net/archive/2016/6/4/9 (дата обращения: 26.04.2017).

Коммуникативная функция // Словарь социолингвистических терминов / отв. ред. В. Ю. Михальченко. М.: Российская академия наук, Институт языкознания; Российская академия лингвистических наук, 2006. 312 с.

Фатическая функция // Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. 5-е изд., испр. и доп. Назрань: Пилигрим, 2010. 486 с.

Зиновьева Н. А. Функции интернет-мемов в обществе. Социологический взгляд // Материалы XIII Всероссийской объединенной конференции / Санкт-Петербургский государственный университет. URL: http://openbooks.ifmo.ru/ru/file/2282/2282.pdf (дата обращения: 11.05.2017).

Know Your Meme: Internet Meme Database. URL: http://knowyourmeme.com/ (дата обращения: 26.04.2017).

Кожевникова С. И. Язык коммуникации в молодежной субкультуре // Пятые Лазаревские чтения «Лики традиционной культуры»: материалы междунар. науч. конф. Челябинск, 25–26 февр. 2011 г.: в 2 ч. / ред. проф. Н. Г. Апухтина. Челябинск: Челяб. гос. акад. культуры и искусств, 2011. Ч. 2. С. 234–241.


References

Savitskaia T. E. Internet-memy kak fenomen massovoi kul’tury [Internet memes as mass culture phenomenon]. Available at: http://infoculture.rsl.ru/NIKLib/althome/news/KVM_archive/articles/
2013/03/2013-03_r_kvm-s3.pdf (accessed: 26.04.2016). (In Russian)

Shchurina Iu. V. Internet-memy: problema tipologii [Internet meme: issue of typology]. Vestnik Cherepovetskogo gosudarstvennogo universiteta, 2014, no. 6 (59). Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/internet-memy-problema-tipologii (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Shchurina Iu. V. Internet-memy kak fenomen internet-kommunikatsii [Internet memes as internet communication phenomenon]. Nauchnyi dialog, 2012, no. 3. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/internet-memy-kak-fenomen-internet-kommunikatsii (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Vozrast pol’zovatelei sotsial’nykh media [Age of social media users]. Available at: http://www.gemius.com.ua/vse-stati-dlja-chtenija/vozrast-polzovatelej-socialnyx-media.html (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Bol’shoi tolkovyi sotsiologicheskii slovar’ [Collins Dictionary of Sociology], vol. 1, A–O. Moscow, Veche, AST Publ., 2001. 544 p. (In Russian)

Hofstadter D. R. Metamagical Themas: Questing for the Essence of Mind and Pattern. 1985, US, 852 p. Available at: https://archive.org/details/MetamagicalThemas (accessed: 26.04.2017).

Broudi R. Psikhicheskie virusy. Kak programmiruiut vashe soznanie [Virus of the Mind the New Science of the Meme]. Moscow, Pokolenie, 2007. 304 p. Available at: http://www.uhlib.ru/psihologija/psihicheskie_virusy/p3.php (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Kviat A. G. Mediamem kak instrument politicheskogo PR: kognitivnyi podkhod [Media meme as political PR tool: cognitive approach]. Mediaskop, 2013, no. 1. Available at: http://www.mediascope.ru/node/125412 (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Bart R. Mifologii [Mythologies]. Available at: http://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Barthes-Mythologies-MythToday.pdf (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Rashkoff D. Mediavirus. Kak pop-kul’tura taino vozdeistvuet na nashe soznanie [Media Virus! Hidden Agendas in Popular Culture]. Moscow, Ultra Cultura Publ., 2003. 368 p. (In Russian)

Stoletov A. Memy: mify i real’nost’ [Memes: myths and reality]. Available at: http://www.advertology.ru/article74564.htm (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Sharonov I. A. Problemy opisaniia russkikh kommunikativov, sostoiashchikh iz sluzhebnykh slov [Problems of describing Russian language communicatives consisting of functional words]. Izvestiia Saratovskogo un-ta, New Line. Philology. Journalism, 2012, no. 3. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/problemy-opisaniya-russkih-kommunikativov-sostoyaschih-iz-sluzhebnyh-slov (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Veshniakova A. V. Lingvokreativnyi aspekt internet-memov [Linguistic and creative aspect of internet memes]. Aktual’nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk, 2016, no. 4. Available at: http://publikacia.net/archive/2016/6/4/9 (accessed: 26.04.2017). (In Russian)

Kommunikativnaia funktsiia [Communicative function]. Slovar’ sotsiolingvisticheskikh terminov [Sociolinguistical dictionary]. Moscow, Rossiiskaia akademiia nauk, Institut iazykoznaniia; Rossiiskaia akademiia lingvisticheskikh nauk, 2006. 312 p. (In Russian)

Faticheskaia funktsiia [Phatic function]. Zherebilo T. V. Slovar’ lingvisticheskikh terminov [Dictionary of Linguistic Terms]. 5th revised and corrected ed. Nazran’, Piligrim Publ., 2010. 486 p. (In Russian)

Zinov’eva N. A. Funktsii internet-memov v obshchestve. Sotsiologicheskii vzgliad [Functions of internet memes in society: sociological approach]. Materialy XIII Vserossiiskoi ob”edinennoi konferentsii [Proceedings of XIII Russia-wide joint conference], St. Petersburg State University. Available at: http://openbooks.ifmo.ru/ru/file/2282/2282.pdf (accessed: 11.05.2017). (In Russian)

Know Your Meme: Internet Meme Database. Available at: http://knowyourmeme.com/ (accessed: 26.04.2017).

Kozhevnikova S. I. Iazyk kommunikatsii v molodezhnoi subkul’ture [Language of communication in youth subculture]. Piatye Lazarevskie chteniia «Liki traditsionnoi kul’tury»: materialy mezhdunar. nauch. konf. Cheliabinsk, 25–26 fevr. 2011 g. [5th Lasarev Scientific Conference “Images of traditional culture”: proceedings of international scientific conference. Cheljabinsk, 25–26 February 2011], in 2 parts. Ed. professor N. G. Apuhtina. Cheliabinsk, Cheliab. gos. akad. kul’tury i iskusstv Publ., 2011, pt. 2, pp. 234–241. (In Russian)

Published

2017-12-06

How to Cite

Лысенко, Е. Н. (2017). Internet memes in youth communication. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, 10(4), 410–424. https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2017.403