Research of modern childhood’s prefigurative aspects

Authors

  • Albina A. Beschasnaya North-West Institute of Management — branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, 57/43, Sredniy pr. V. O., St. Petersburg, 199178, Russian Federation https://orcid.org/0000-0002-9432-043X

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu12.2019.401

Abstract

Today, changes are observed in all spheres of human life and society. It is possible to study the prospects of society in many aspects of its functioning — economic, political, social, cultural, technological, etc., using a different level of generalization. In addition to the directions of changes in society, it is necessary to take into account the specifics of the subjects involved in the implementation of changes. The role of children and the importance of attitudes towards children in shaping the future are reflected in a number of concepts. One such concept, on the three types of cultures, belongs to M. Mead. In the article the author makes an attempt to define the contours of modern childhood in the context of prefiguration. With this goal, an analytical review is conducted of the peculiarities of “Generation Z” and the life of modern children in the conditions of an updated socio-cultural environment. The research results and monitoring of modern children’s lives served as an informational foundation for theoretical reflection. Children’s perceptibility to acquiring and using electronic innovations and technology as well as their “optional” attribution in everyday life result in the appearance of prefigurative characteristics in modern society. They are expressed in the transformation of children’s main activities, ahead of the development of the “digital world’s” technological innovations, an unimpeded overcoming of spatio-temporal distances in virtual reality and the actualization of the current moment “here and now”, the expansion of the communication field, the removal of psychological and language barriers due to the mediation of relations and the creation of new communication tools, and the structuring of society on new grounds. Society’s interest in innovation is expressed in the fact that information technologies, like other innovations of previous eras, provide awareness, algorithmic, accessibility and speed for the flow of social processes and relations.

Keywords:

children, childhood, prefigurative culture, digital environment, information technologies, future

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Методология и методы социологических исследований / под ред. В. И. Дудиной, Е. Э. Смирновой. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2014. 388 c.

Добреньков В. И., Кравченко А. И. Методы социологического исследования. М.: ИНФРА-М, 2008. 768 с.

Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: Республика, 1994. 447 с.

Демоз Л. Психоистория. Ростов н/Д.: Феникс, 2000. 512 с.

Мид М. Культура и мир детства. М.: Наука, 1988. 429 с.

Аттали Ж. Краткая история будущего. СПб.: Питер, 2014. 288 с.

Эльконин Б. Д. Кризис детства и основания проектирования форм детского развития // Вопросы психологии. 1992. № 3. С. 7–13. URL: http://www.voppsy.ru/issues/1992/923/923007.htm (дата обращения: 16.03.2019).

Аланен Л. М. Теория пересечений и другие вызовы теоретизирования детства // Социологические исследования. 2018. № 3. С. 94–97.

Майорова-Щеглова С. Н. Трансформации детства в начале XXI в.: к уточнению концепции социального конструирования детства // Вестник РГГУ. Сер. «Философия. Социология. Искусствоведение». 2014. № 4 (126). С. 173–183.

Майорова-Щеглова С. Н., Колосова Е. А. Институционализация социологии детства в России // Детство XXI века в социогуманитарной перспективе: коллективная монография. М.: РОС, 2017. 203 с. 1 электрон. опт. диск (DVD-ROM). С. 36–57.

Sultana Ali Norozi, Torill Moen. Childhood as a Social Construction // Journal of Educational and Social Research. 2016. Vol. 6, no. 2. URL: https://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/view-File/9151/8837 (дата обращения: 18.03.2019).

Postman N. The Disappearance of Childhood. N. Y.: Vintage Books, a division of Random House, Inc., 1994.

Qvortrup J. Childhood and Societal Macrostructures: Childhood Exclusion by Default. Odense University. Department of Contemporary Cultural Studies, 1999. P. 1–4.

Колосова Е. А., Майорова-Щеглова С. Н., Митрофанова С. Ю. Новая социология детства // Детство XXI века в социогуманитарной перспективе: коллективная монография. М.: РОС, 2017. 203 с. 1 электрон. опт. диск (DVD-ROM). С. 18–23.

Carroll P., Calder-Dawe O., Witten K., Asiasiga L., De Backer M. A. Prefigurative Politics of Play in Public Places: Children Claim Their Democratic Right to the City Through Play // Space & Culture. 2019. Vol. 22, iss. 3. P. 294–307. doi: 10.1177/1206331218797546. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1206331218797546?journalCode=saca (дата обращения: 12.08.2019).

Narodowski M., Snaider C. Bebés en las escuelas? Infancias hiperescolarizadas en una cultura prefigurativa // Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 2017. No. 15 (1). P. 45–57. doi: 10.11600/1692715x.1510121052016. URL: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2017000100002&lng=en&tlng=en (дата обращения: 12.08.2019).

Поливанова К. Н. Детство в меняющемся мире // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5, № 2. С. 5–10.

Радаев В. В. Миллениалы на фоне предшествующих поколений: эмпирический анализ // Социологические исследования. 2018. № 3. С. 15–33.

Стиллман Д. «Поколение Z» на работе. Как его понять и найти общий язык. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2018. 272 с.

Федеральная служба государственной статистики. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/demography/# (дата обращения: 10.04.2019).

Francis T., Hoefel F. ‘True Gen’: Generation Z and its implications for companies. McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gengeneration-z-and-its-implications-for-companies (дата обращения: 12.08.2019).

Американские эксперты о «поколении Z». URL: https://drive.google.com/file/d/0B1h6vSzJqNgXaFY3eFI3QVptajA/edit?usp=sharing (дата обращения: 30.06.2014).

Новоселова Е. Карьеристов сменили созерцатели // Российская газета. 21.10.2017. URL: https://rg.ru/2017/10/19/pautova-pokolenie-dzen-cenit-samorazvitie-i-puteshestviia.html (дата обращения: 25.10.2017).

Волков Д. Кто они — люди «поколения Z»? // КоммерсантЪ. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3778752?query=%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20zс (дата обращения: 18.04.2019).

Кудрявцева Е. Человек неиграющий // Огонек. 2018. № 34. С. 26–29.

Черных А. Сети детям не игрушка // КоммерсантЪ. 27.03.2019. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3924355?query=%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B8 (дата обращения: 27.03.2019).

NPD Group. URL: https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/russian-pressrelease-08-26-16/ (дата обращения: 27.03.2019).

Рождественская Я. Дети наполняют сети // КоммерсантЪ. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3718414?query=%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B8 (дата обращения: 27.03.2019).

Филина О. Сплошные перемены // Огонек. 2019. № 14. С. 4.

Портнягина М. Цифра зовет // Огонек. 2018. № 40. С. 27–29.

Разница между виртуальной и реальной действительностью уже минимальна // КоммерсантЪ. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3778818?query=%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B8 (дата обращения: 27.03.2019).

Bejan А. It's Spring Already? Physics Explains Why Time Flies as We Age // Pratt School of Engineering of Duke University. URL: https://pratt.duke.edu/about/news/its-spring-already-physics-explainswhy-time-flies-we-age (дата обращения: 21.05.2019).

Корешникова Ю. Н., Захаров А. Б., Дудырев Ф. Ф. Различия общего образования в колледжах и старших классах школ // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 228–253.

Успеваемость школьников способны раскрыть соцсети // КоммерсантЪ. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3714714?from=doc_vrez (дата обращения: 27.03.2019).

Королева Д. О. Исследование повседневности современных подростков: присутствие в социальных сетях как неотъемлемая составляющая общения // Электрон. журн. «Современная зарубежная психология». 2016. Т. 5, № 2. С. 55–61. doi: 10.17759/jmfp.2016050207. URL: https://ioe.hse.ru/data/2016/07/26/1119083090/jmfp%20_2015_n2_Koroleva.pdf (дата обращения: 21.05.2019).

Журенков К. Цифровое расслоение // Огонек. 2019. № 16. С. 4.

Common Sense Media. Сайт исследований цифрового мира. URL: https://www.commonsensemedia.org/research (дата обращения: 21.05.2019).

Росстат показал связь между бедностью и одиночеством. Информационное агентство РБК. URL: https://www.rbc.ru/society/20/03/2019/5c91cfcf9a794777b44fed76 (дата обращения: 21.05.2019).

Журенков К. Мимика письма // Огонек. 2017. № 39. С. 4.

Цымбаленко С., Шариков А., Майорова-Щеглова С., Макеев П. Влияние Интернета на российских подростков и юношество в контексте развития российского информационного пространства. Результаты социологического исследования. М.: Лига юных журналистов, 2012. 99 с. URL: https://krcdo.my1.ru/_ld/1/141_vliyanieinterne.pdf (дата обращения: 21.05.2019).

Королева Д. О. Действительность современного детства: феномен социальных сетей // Практики развития: индивидуальные, корпоративные, институциональные свободы и ограничения: материалы XXI научно-практической конференции. Красноярск, 2015. С. 78–80.

Китова Е. Б. Общение в интернет-среде и универсальный язык эмодзи // Вопросы теории и практики журналистики. 2016. Т. 5, № 4. С. 654–664.

Зубок Ю. А., Чупров В. И. Социальная регуляция в условиях неопределенности. Теоретические и прикладные проблемы в исследовании молодежи. М.: Aкадемия, 2008. 272 с.

Marszałek L. Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture // Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. 2017. Vol. 34. P. 73–88; 2392–1242; 0208–5313. doi: 10.12775/AUNC_PED.2017.015. URL: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_PED/article/view/AUNC_PED.2017.015#? (дата обращения: 12.08.2019).


References

Methodology and methods of sociological research. Ed. dy V. I. Dudina, E. E. Smirnova. Saint-Petersburg, Izd-vo S.-Peterb. un-ta, 2014, 388 p. (In Russian)

Dobrenkov V. I., Kravchenko A. I. Methods of sociological research. Moscow, INFRA-M Publ., 2008. 768 p. (In Russian)

Fromm E. Anatomy of human destructiveness. Moscow, Republic Publ., 1994. 447 p. (In Russian)

Lloyd Demoz. Psychohistory. Rostov-on-Don, Phoenix Publ., 2000. 512 p. (In Russian)

Mead M. Culture and the world of childhood. Moscow, Science Publ., 1988. 429 p. (In Russian)

Attali J. Brief history of the future. Saint-Petersburg, Peter Publ., 2014. 288 p. (In Russian)

Elkonin B. D. The crisis of childhood and the basis for designing forms of child development. Voprosy psikhologii, 1992, no. 3, pp. 7–13. Available at: http://www.voppsy.ru/issues/1992/923/923007.htm (accessed: 16.03.2019). (In Russian)

Alanen L. M. ‘Intersectionality’ and other challenges to theorizing childhood. Sotsiologicheskie issledovaniia, 2018, no. 3, pp. 94–97. (In Russian)

Mayorova-Shcheglova S. N. Transformations of childhood at the beginning of the XXI century: to clarify the concept of social construction of childhood. Vestnik RGGU. Seriia “Filosofiia. Sotsiologiia. Iskusstvovedenie”, 2014, no. № 4 (126), pp. 173–183. (In Russian)

Mayorova-Shcheglova S. N., Kolosova E. A. Institutionalization of the sociology of childhood in Russia. Detstvo XXI veka v sotsiogumanitarnoi perspektive: kollektivnaia monografiia. Moscow, ROS, 2017, 203 p., (DVD-ROM), pp. 36–57. (In Russian)

Sultana Ali Norozi, Torill Moen. Childhood as a Social Construction. Journal of Educational and Social Research, 2016, vol. 6, no. 2. Available at: https://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/viewFile/9151/8837 (accessed: 18.03.2019).

Postman N. The Disappearance of Childhood. N. Y., Vintage Books, a division of Random House, Inc., 1994.

Qvortrup J. Childhood and Societal Macrostructures: Childhood Exclusion by Default. Odense University. Department of Contemporary Cultural Studies, 1999, pp. 1–4.

Kolosova E. A., Mayorova-Shcheglova S. N., Mitrofanova S. Y. New sociology of childhood. Detstvo XXI veka v sotsiogumanitarnoi perspektive: kollektivnaia monografiia. Rus. ed. Moscow, ROS, 2017, 203 p.,(DVD-ROM), pp. 18–23. (In Russian)

Carroll P., Calder-Dawe O., Witten K., Asiasiga L., De Backer M. A Prefigurative Politics of Play in Public Places: Children Claim Their Democratic Right to the City Through Play. Space & Culture, 2019, vol. 22, is. 3, pp. 294–307. doi: 10.1177/1206331218797546. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1206331218797546?journalCode=saca (accessed: 12.08.2019).

Narodowski M., Snaider C. Bebés en las escuelas? Infancias hiperescolarizadas en una cultura prefigurativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2017, no. 15 (1), pp. 45–57. doi: 10.11600/1692715x.1510121052016. URL: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2017000100002&lng=en&tlng=en (accessed: 12.08.2019).

Polivanova K. N. Childhood in a changing world. Sovremennaia zarubezhnaia psikhologiia, 2016, vol. 5, no. 2, pp. 55–10.

Radaev V. V. Millennials compared to previous generations: an empirical analysis. Sotsiologicheskie issledovaniia, 2018, no. 3, pp. 15–33. (In Russian)

Stillman D. Gen Z @ Work: How the Generation Is Transforming the Workplace. Moscow, Mann, Ivanov and Ferber Publ., 2018. 272 p. (In Russian)

Federal State Statistics Service. Available at: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/population/demography/# (accessed: 10.04.2019). (In Russian)

Francis T., Hoefel F. ‘True Gen’: Generation Z and its implications for companies. McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gengeneration-z-and-its-implications-for-companies (accessed: 12.08.2019).

American experts on the “generation of Z”. Available at: https://drive.google.com/file/d/0B1h6vSzJqNgXaFY3eFI3QVptajA/edit?usp=sharing (accessed: 30.06.2014) (In Russian)

Novoselova E. Karyaristov changed their contemplators. Rossiyskaia gazeta, 21.10.2017. Available at: https://rg.ru/2017/10/19/pautova-pokolenie-dzen-cenit-samorazvitie-i-puteshestviia.html (accessed: 21.10.2017) (In Russian)

Volkov D. Who are the people of the Z generation? Publishing house “Kommersant”. Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3778752?query=%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20z (accessed: 18.04.2019). (In Russian)

Kudryavtseva E. A non-playing man. Ogonek, 2018, no. 34, pp. 26–29. (In Russian)

Chernykh A. Networks for children is not a toy. Publishing house “Kommersant”. 27.03.2019. Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3924355?query=%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B8 (accessed: 27.03.2019). (In Russian)

Rozhdestvenskaya Y. A. Children fill the network. Publishing house “Kommersant”. Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3718414?query=%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B8 (accessed: 27.03.2019). (In Russian)

Filina O. Continuous changes. Ogonek, 2019, no. 14, p. 4. (In Russian)

Portnyagina M. The figure calls. Ogonek, 2018, no. 40, pp. 27–29. (In Russian)

The difference between virtual and real reality is already minimal. Publishing house "Kommersant". Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3778818?query=%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B8 (accessed: 27.03.2019). (In Russian)

Bejan A. It's Spring Already? Physics Explains Why Time Flies As We Age. Pratt School Of Engineering Of Duke University. Available at: https://pratt.duke.edu/about/news/its-spring-already-physicsexplains-why-time-flies-we-age (accessed: 21.05.2019).

Koreshnikova Yu. N., Zakharov A. B., Dudyrev F. F. Differences in general education in colleges and high schools. Voprosy obrazovaniia, 2018, no. 2, pp. 228–253. (In Russian)

School performance is able to reveal social networks. Publishing house “Kommersant”. Available at: https://www.kommersant.ru/doc/3714714?from=doc_vrez (accessed: 27.03.2019). (In Russian)

Koroleva D. O. Study of the everyday life of modern adolescents: presence in social networks as an integral part of communication. Sovremennaia zarubezhnaia psikhologiia, 2016, vol. 5, no. 2, pp. 55–61. doi: 10.17759/jmfp.2016050207 p. 55-56. Available at: https://ioe.hse.ru/data/2016/07/26/1119083090/jmfp%20_2015_n2_Koroleva.pdf (accessed: 21.05.2019). (In Russian)

Zhurenkov K. Digital bundle. Ogonek, 2019, no. 16, p. 4. (In Russian)

Common Sense Media. Digital world research site. Available at: https://www.commonsensemedia.org/research (accessed: 21.05.2019).

Rosstat showed a link between poverty and loneliness. Information Agency RBC. Available at: https://www.rbc.ru/society/20/03/2019/5c91cfcf9a794777b44fed76 (accessed: 21.05.2019). (In Russian)

Zhurenkov K. Facial Expressions of the letter. Ogonek, 2017, no. 39, p. 4. (In Russian)

Tsymbalenko S., Sharikov A., Mayorova-Shcheglova S., Makeev P. The Impact of the Internet on Russian adolescents and youth in the context of the development of the Russian information space. Results of sociological research. Moscow, 2012. Available at: https://krcdo.my1.ru/_ld/1/141_vliyanieinterne.pdf (accessed: 21.05.2019) (In Russian)

Koroleva D. O. The Reality of modern childhood: the phenomenon of social networks. Praktiki razvitiia: individual'nye, korporativnye, institucional'nye svobody i ogranicheniia: materialy XXI nauchnoprakticheskoi konferencii. Krasnoyarsk, 2015, pp. 78–80. (In Russian)

Kitova E. B. Communication in the Internet environment and “universal language” Emoji. Voprosy teorii i praktiki zhurnalistiki, 2016, vol. 5, no. 4, pp. 654–664. (In Russian)

Zubok U. A., Chuprov V. I. Social regulation under conditions of uncertainty. Theoretical and applied problems in the study of young people. Rus. Ed. Moscow, Academia, 2008. 272 p. (In Russian)

Marszałek L. Re-constructing the dialogue of generations against the reality of prefigurative culture. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika, 2017, vol. 34, pp. 73–88; 2392–1242; 0208–5313. doi: 10.12775/AUNC_PED.2017.015.

Published

2019-12-04

How to Cite

Beschasnaya, A. A. . (2019). Research of modern childhood’s prefigurative aspects . Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, 12(4), 297–316. https://doi.org/10.21638/spbu12.2019.401

Issue

Section

Vectors and trajectories of sociological theory