EDUCATIONAL STRATEGIES OF RUSSIAN YOUTH: THE CONSTRUCTION OF A TYPOLOGY

Authors

  • Константин Юрьевич Терентьев Petrozavodsk State University, 33, pr. Lenina, Petrozavodsk, 185910, Respublika Kareliya, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2016.202

Abstract

The article examines the place of higher education in the system of youth education strategies. Its aim is to present the author’s understanding of strategies implemented by modern youth through the system of higher professional education and to find answers to topical questions such as: what motivates youth to enter a higher educational institution, a desire to acquire new knowledge or a desire to get a diploma? What is the main reason for pursuing higher education? Research is based on the theoretical analysis of the subject matter. Its conclusions are confirmed by survey results. The theoretical basis of the study includes a structural and functional sociological framework as well as the theory of educational and professional pathways by G. A. Cherednychenko which explains the implementation of young people’s life plans through the continuity of educational institutions and further job search. The empirical analysis is based on the information derived from the survey conducted by the laboratory of social studies of Petrozavodsk State University (PetrSU), namely the questionnaires filled out by Karelian high school students and students of PetrSU in 2012–2014. They were aimed at revealing students’ professional education aspirations. Consequently, the author could identify two lines of developing educational strategies: the orientation line (profession-oriented or education status-oriented) and implementation line (active or indifferent attitude) and make his own classification of educational strategies as well as describe their particular types implemented through choices while moving forward along the educational path: choice of educational level, of specialization, of educational institution, etc. Refs 22. Table 1.

Keywords:

youth, educational strategy, higher education, educational and professional pathway, motivation for the choice

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Клячко Т. Л. Мифы, легенды и реальность российского высшего образования. URL: http://demoscope.ru/weekly/2004/0167/tema05.php (дата обращения: 18.05.2014).

Константиновский Д. Л. Про погоду и образование // Социологический журнал. 2012. № 4. С. 130–141.

Чередниченко Г. А. Образовательные и профессиональные траектории российской молодежи(на материалах социологических исследований). М.: ЦСП и М., 2014. 560 с.

Payne J. Choice at the end of compulsory schooling: A research review. URL: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130123124929/https://www.education.gov.uk/publications/RSG/publicationDetail/Page1/RR414 (дата обращения: 11.04.2016).

Wright S. Young people’s decision-making in 14–19 education and training: a review of the literature. URL: http://www.ttrb3.org.uk/wp-content/uploads/2013/04/Nuffi eld-14-19-Review-Young-People%E2%80%99s-Decision-Making-in-14-19-Education-and-Training-A-Review-of-the-Literature.pdf (дата обращения: 11.04.2016).

Grytnes R. Making the Right Choice! Inquiries into the Reasoning Behind Young People’s Decisions about Education // Young. 2011. N 19. P. 333–351.

Заборова Е. Н., Озерова М. В. Образовательные стратегии: подходы к определению понятия и традиции исследования // Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2013. № 3. С. 105–113.

Максимова М. Л. Образовательные стратегии студентов регионального университета: автореф. дис. … канд. социол. наук. URL: http://www.dslib.net/soc-struktura/obrazovatelnye-strategii-studentov-regionalnogo-universiteta.html (дата обращения: 18.05.2014).

Новые смыслы в образовательных стратегиях молодежи: 50 лет исследования. М.: ЦСП и М., 2015. 232 с.

Попова Е. С. Мотивация и выбор в образовательных стратегиях молодежи // Россия реформирующаяся. Вып. 13: Ежегодник / отв. ред. М. К. Горшков. М.: Новый хронограф. 2015. С. 421–437.

Харченко И. И. Формирование и реализация образовательных и профессиональных стратегий современной молодежи : автореф. дис. … канд. социол. наук. URL: http://www.dslib.net/soc-struktura/formirovanie-i-realizacija-obrazovatelnyh-i-professionalnyh-strategij.html (дата обращения: 18.05.2014).

Чередниченко Г. А. Образовательные траектории и профессиональные карьеры (на материалах социологических исследований молодежи). М.: ИС РАН. 2012. 332 с.

Когда наступает время выбора: Устремления молодежи и первые шаги после окончания учебных заведений / отв. ред. Г. А. Чередниченко. СПб.: Изд-во РХГИ. 2001. 568 с.

Бурдье П. Социология социального пространства. СПб.: Алетейя, 2007. 288 с.

Абанкина Т. В., Красилова А. Н., Ястребов Г. А. Образование как старт для жизни: жизненные планы сельских школьников в России // Вопросы образования. 2012. № 2. С. 87–120.

Чередниченко Г. А. Новое в образовании и профессиональной деятельности молодежи // Социологические исследования. 2009. № 7. С. 119–125.

Терентьев К. Ю. Высшее образование в структуре образовательных и профессиональных стратегий молодежи // Непрерывное образование: XXI век (электронный журнал). 2014. № 2. URL:http://lll21.petrsu.ru/journal/atricle.php?id=2363 (дата обращения: 10.09.2014).

Овсянников А. А. Система образования в России и образование России // Мир России. 1999. Т. 8, № 3. С. 73–132.

Попов Д. С., Тюменева Ю. А., Кузьмина Ю. В. Современные образовательные траектории школьников и студентов // Социологические исследования. 2012. № 2. С. 135–142.

Проблемы профессионального самоопределения молодежи: анализ ценностных ориентаций и профессиональных стратегий (Информационно-аналитический отчет). Екатеринбург: УрФУ, 2011. 167 с.

Цылев В. Р., Дюмина Н. Н. Тенденции в изменении мотивов получения высшего образования у молодежи г. Мурманска // Социологические исследования. 2012. № 2. С. 143–151.

Шарова Е. Н., Мулина Т. В. Профессиональное самоопределение молодежи в условиях социокультурной трансформации российского общества (региональный аспект) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2010. Т. 13, № 1. С. 50–68.


References

Kliachko T. L. Mify, legendy i real’nost’ rossiiskogo vysshego obrazovaniia [Myths, legends and reality of Russian higher education]. Available at: http://demoscope.ru/weekly/2004/0167/tema05.php (accessed: 18.05.2014).

Konstantinovskii D. L. Pro pogodu i obrazovanie [About the weather and education]. Sotsiologicheskii zhurnal, 2012, no. 4, pp. 130–141. (In Russian)

Cherednichenko G. A. Obrazovatel’nye i professional’nye traektorii rossiiskoi molodezhi (na materialakh sotsiologicheskikh issledovanii) [Educational and professional trajectories of Russia’s youth (based on sociological research data)]. Moscow, CSP i M., 2014. 560 p. (In Russian)

Payne J. Choice at the end of compulsory schooling: A research review. Available at: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130123124929/https://www.education.gov.uk/publications/RSG/publicationDetail/Page1/RR414 (accessed: 11.04.2016).

Wright S. Young people’s decision-making in 14–19 education and training: a review of the literature. Available at: http://www.ttrb3.org.uk/wp-content/uploads/2013/04/Nuffi eld-14-19-Review-Young-People%E2%80%99s-Decision-Making-in-14-19-Education-and-Training-A-Review-of-the-Literature.pdf (accessed: 11.04.2016).

Grytnes R. Making the Right Choice! Inquiries into the Reasoning Behind Young People’s Decisions about Education. Young, 2011, no. 19, pp. 333–351.

Zaborova E. N., Ozerova M. V. Obrazovatel’nye strategii: podkhody k opredeleniiu poniatiia i traditsii issledovaniia [Education strategies : approaches to defining the notion and research traditions]. Izvestiia Ural’skogo federal’nogo universiteta. Seriia 1. Problemy obrazovaniia, nauki i kul’tury, 2013, no. 3, pp. 105–113. (In Russian)

Maksimova M. L. Obrazovatel’nye strategii studentov regional’nogo universiteta. Authoref. diss. kand. sotsiol. nauk [Education strategies of regional students. Thesis of PhD]. Available at: http://www.dslib.net/soc-struktura/obrazovatelnye-strategii-studentov-regionalnogo-universiteta.html (accessed: 18.05.2014).(In Russian)

Konstantinovskiy D., Abramova M., Cherednichenko G., Goncharova G., Kostyuk V., Popova E., Voznesenskaya E. Novye smysly v obrazovatel’nykh strategiiakh molodezhi: 50 let issledovaniia [New Meanings in Educational Strategies of Youth: 50 years of research (monograph)]. Moscow, Social Forecasting and Marketing Center Publ., 2015. 232 p. (In Russian)

Popova E. S. Motivatsiia i vybor v obrazovatel’nykh strategiiakh molodezhi [Motivation and choice in educational strategies of youth]. Rossiia reformiruiushchaiasia. Vyp. 13: Ezhegodnik. Ed. by M. K. Gorshkov. Moscow, Novyj hronograf Publ., 2015, pp. 421–437. (In Russian)

Kharchenko I. I. Formirovanie i realizatsiia obrazovatel’nykh i professional’nykh strategii sovremennoi molodezhi. Authoref. diss. kand. sotsiol. nauk [Educational and professional strategy formation and implementation of modern youth: author’s abstract prepared by candidate of sociology. Thesis of PhD]. Available at: http://www.dslib.net/soc-struktura/formirovanie-i-realizacija-obrazovatelnyh-i-professionalnyh-strategij.html (accessed: 18.05.2014). (In Russian)

Cherednichenko G. A. Obrazovatel’nye traektorii i professional’nye kar’ery (na materialakh sotsiologicheskikh issledovanii molodezhi [Educational trajectories and professional careers (based on sociological research on youth)]. Moscow, IS RAN Publ., 2012. 332 p. (In Russian)

Kogda nastupaet vremia vybora: Ustremleniia molodezhi i pervye shagi posle okonchaniia uchebnykh zavedenii [When it comes to choosing : youth aspirations and first steps after graduation]. Ed. by G. A. Cherednichenko. St. Petersburg, RHGI Publ., 2001. 568 p. (In Russian)

Burd’e P. Sotsiologiia sotsial’nogo prostranstva [Sociologie de l’espace social]. St. Petersburg, Aletejja Publ., 2007. 288 p. (In Russian)

Abankina T. V., Krasilova A. N., Iastrebov G. A. Obrazovanie kak start dlia zhizni: zhiznennye plany sel’skikh shkol’nikov v Rossii [Education as a start in life: life planning for rural students in Russia]. Voprosy obrazovaniia, 2012, no. 2, pp. 87–120. (In Russian)

Cherednichenko G. A. Novoe v obrazovanii i professional’noi deiatel’nosti molodezhi [New waves in education and professional activities of youth]. Sotsiologicheskie issledovaniia, 2009, no. 7, pp. 119–125.(In Russian)

Terent’ev K. Iu. Vysshee obrazovanie v strukture obrazovatel’nykh i professional’nykh strategii molodezhi[Higher education In the structure of educational and professional strategies of youth]. Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek (elektronnyi zhurnal), 2014, no. 2. Available at: http://lll21.petrsu.ru/journal/atricle.php?id=2363 (accessed: 10.09.2014). (In Russian)

Ovsiannikov A. A. Sistema obrazovaniia v Rossii i obrazovanie Rossii [Russian education system and education in Russia]. Mir Rossii, 1999, vol. 8, no. 3, pp. 73–132. (In Russian)

Popov D. S., Tiumeneva Iu. A., Kuz’mina Iu. V. Sovremennye obrazovatel’nye traektorii shkol’nikov i studentov [Modern educational trajectories of high school and university students]. Sotsiologicheskie issledovaniia, 2012, no. 2, pp. 135–142. (In Russian)

Problemy professional’nogo samoopredeleniia molodezhi: analiz tsennostnykh orientatsii i nal’nykh strategii (Informatsionno-analiticheskii otchet) [Issues of professional self-identification of youth: Analysis of value orientations and professional strategies]. Ekaterinburg, UrFU Publ., 2011. 167 p. (In Russian)

Tsylev V. R., Diumina N. N. Tendentsii v izmenenii motivov polucheniia vysshego obrazovaniia u molodezhi g. Murmanska [Shift ing trends in motives for pursuing higher education among young people in Murmansk]. Sotsiologicheskie issledovaniia, 2012, no. 2, pp. 143–151. (In Russian)

Sharova E. N., Mulina T. V. Professional’noe samoopredelenie molodezhi v usloviiakh sotsiokul’turnoi transformatsii rossiiskogo obshchestva (regional’nyi aspekt) [Professional self-identification of youth in conditions of socio-cultural transformation of the Russian society (regional aspect)]. Zhurnal sotsiologii i sotsial’noi antropologii, 2010, vol. 13, no. 1, pp. 50–68. (In Russian)

Published

2016-12-27

How to Cite

Терентьев, К. Ю. (2016). EDUCATIONAL STRATEGIES OF RUSSIAN YOUTH: THE CONSTRUCTION OF A TYPOLOGY. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, (2), 17–27. https://doi.org/10.21638/11701/spbu12.2016.202