PSYCHOLOGICAL FACTORS OF OCCUPATIONAL HEALTH AMONG UNIVERSITY LECTURERS

Authors

  • Герман Сергеевич Никифоров St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Наталия Евгеньевна Водопьянова St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Регина Анатольевна Березовская St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Елена Станиславовна Старченкова St. Petersburg State University, 7–9 Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The article contains the results of empirical study of occupational health factors among university lecturers. It was found that high satisfaction with such aspects of professional activity as belonging to the professional community, the experience of professional demand, professional authority, satisfaction with the implementation of professional capacity; internal locus of control over health; health promotion behavior; high resistance to work stress; the use of a wide range of preventive and anticipatory coping strategies may be considered as intrasubject resources of occupational health. In order to maintain occupational health among university lecturers organizational and personal efforts should be focused on training and development of the identified intrasubject factors (resources). Refs 17. Figs 2. Tables 2.

Keywords:

occupational health, resources of occupational health maintenance, university lecturers, psychological support of occupational health

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Бордовская Н. В. Психологическая адаптация преподавателей и студентов к новой образовательной модели в контексте Болонского процесса // Вестник Герценовского университета. 2009. № 6. С. 39–47.

Виноградова Н. И. Логика исследования профессионального здоровья преподавателя педагогического вуза // Гуманитарный вектор. 2010. Т. 1. С. 72–75.

Rongiсska T. The prevention of the managers’ professional burnout syndrome // Journal Management. 2011. Vol. 15, N 1. P. 101–114.

Ронгинская Т. И. Синдром выгорания в социальных профессиях // Психологический журнал. 2002. Т. 23, № 3. С. 85–96.

Березовская Р. А., Кириллова А. А. Уровень эмоциональной компетентности как фактор профессионального здоровья преподавателей высшей школы // Научные исследования выпускников факультета психологии СПбГУ / под ред. А. В. Шаболтас. СПб.: Изд-во C.-Петерб. ун-та. 2013. Т. 1. C. 109–114.

Водопьянова Н. Е., Никифоров Г. С., Назарян О. Н. Интрасубъектные факторы устойчивости к профессиональному выгоранию преподавателей в условиях реформирования высшей школы в России // Современные исследования социальных проблем. 2013. № 2 (14). С. 162–183.

Старченкова Е. С., Меренкова И. В., Подсадный С. А. Стратегии совладания с профессиональным стрессом у преподавателей высшей школы в контексте профессионального здоровья // Материалы III Международной научно-практической конференции «Психология стресса и совладающего поведения» / отв. ред. Т. Л. Крюкова, Е. В. Куфтяк, М. В. Сапоровская, С. А. Хазова. Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова, 2013. С. 129–131.

Денеко М. В. Развитие личностного потенциала преподавателей вуза в процессе профессиональной адаптации: автореф. дис. … канд. психол. наук. СПб. 2007. 24 с.

Дикaя Л. Г., Нaличaевa C. A. Caмoaктуaлизaция кaк ведущaя детерминaнтa cубъектнoй caмoрегуляции эмoциoнaльнoгo «выгoрaния» педaгoгa // Cтреcc, выгoрaние, coвлaдaние в coвременнoм кoнтекcте: труды Инcтитутa пcиxoлoгии РAН / oтв. ред. A. Л. Журaвлёв, Е. A. Cергиенкo. М.: Изд-вo ИП РAН, 2011. C. 422–442.

Березовская Р. А. Исследования отношения к здоровью: современное состояние проблемы в отечественной психологии // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 12. Психология. Социология. Педагогика. 2011. № 1. С. 221–226.

Березовская Р. А. Психология профессионального здоровья за рубежом: современное состояние и перспективы развития // Психологические исследования. 2012. Т. 5, № 26. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2012v5n26/761-berezovskaya26.html (дата обращения: 12.03.2015).

Психология здоровья: учебник для вузов / под ред. Г. С. Никифорова. СПб.: Питер, 2006. 607 с.

Шингаев С. М. Основные положения концепции психологического обеспечения профессионального здоровья менеджеров // Научное мнение. 2013. № 10. С. 281–285.

Шингаев С. М., Никифоров Г. С. Становление концепции психологического обеспечения профессиональной деятельности // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 16. Психология. Педагогика. 2013. Вып. 3. С. 15–24.

Петанова Е. И. Особенности самосознания преподавателей высшей школы // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 12. Психология. Социология. Педагогика. 2010. Вып. 4. С. 99–106.

Петанова Е. И. Факторы риска нарушений здоровья преподавателей вузов // Труды 6-й Все-рос. науч.-практ. конф. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2011. С. 371–373.

Водопьянова Н. Е. Противодействие синдрому выгорания в контексте ресурсной концепции человека // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 12. Психология. Социология. Педагогика. 2009. Вып. 1. С. 75–86.


References

Bordovskaya N. V. Psikhologicheskaia adaptatsiia prepodavatelei i studentov k novoi obrazovatel’noi modeli v kontekste Bolonskogo protsessa [Psychological adaptation of teachers and students to new educational model in the context of the Bologna Process]. Vestnik Gertsenovskogo universiteta [Bulletin of the Herzen University], 2009, no. 6, pp. 39–47. (In Russian)

Vinogradova N. I. Logika issledovaniia professional’nogo zdorov’ia prepodavatelia pedagogicheskogo vuza [Logic of studies of the occupational health of the teacher of pedagogical high school]. Gumanitarnyi vektor [J. Humanitarian vector], 2010, vol. 1, pp. 72–75. (In Russian)

Rongiсska T. The prevention of the managers’ professional burnout syndrome. J. Management, 2011, vol. 15, no. 1, pp. 101–114.

Ronginskaya T. I. Sindrom vygoraniia v sotsial’nykh professiiakh [The burnout syndrome in social professions]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological journal], 2002, vol. 23, no. 3, pp. 85–96. (In Russian)

Berezovskaya R. A., Kirillova A. A. [Level of emotional competence as a factor of occupational health of high school teachers]. Nauchnye issledovaniia vypusknikov fakul’teta psikhologii SPbGU [Scientific research alumni faculty of Psychology SpbSU]. Ed. by A. V. Shaboltas. St. Petersburg, St.-Petersburg Univ. Press, 2013, vol. 1, pp. 109–114. (In Russian)

Vodopyanova N. E., Nikiforov G. S., Nazaryan O. N. Intrasub”ektnye faktory ustoichivosti k professional’nomu vygoraniiu prepodavatelei v usloviiakh reformirovaniia vysshei shkoly v Rossii [Intrasubjective factors of resistance to professional burnout of teachers under conditions of reform of high schools in Russia]. Sovremennye issledovaniia sotsial’nykh problem [Modern research of social problems], 2013, no. 2 (14), pp. 162–183. (In Russian)

Starchenkova E. S., Merenkova I. V., Podsdnyi S. A. [Coping strategies with professional stress among high school teachers in the context of occupational health]. Materialy III Mezhdunarodnoi nauchnoprakticheskoi konferentsii “Psikhologiia stressa i sovladaiushchego povedeniia” [Proceedings of the III International scientific-practical conference “Psychology of stress and coping”]. Eds. T. L. Kriukova, E. V. Kuft iak, M. V. Saporovskaia, S. A. Khazova. Kostroma, Kostroma state university by N. A. Nekrasov, 2013, pp. 129–131. (In Russian)

Deneko M. V. Razvitie lichnostnogo potentsiala prepodavatelei vuza v protsesse professional’noi adaptatsii. Avtoref. diss. kand. psikhol. nauk [Development of personal potential among college teachers in the course of professional adaptation. PhD psychol. sci. diss.]. St. Petersburg, 2007. 24 p. (In Russian)

Dikaya L. G., Nalichaeva C. A. [The self-actualization as main determinant of subjective self regulation of emotional burnout of teacher]. Stress, vygoranie, sovladanie v sovremennom kontekste: trudy Instituta psikhologii RAN [Stress, burnout and coping in modern context]. Eds. A. L. Zhuravlev, E. A. Cergienko. Moscow, Publishing House IPRAN, 2011, pp. 422–442. (In Russian)

Berezovskaya R. A. Issledovaniia otnosheniia k zdorov’iu: sovremennoe sostoianie problemy v otechestvennoi psikhologii [Research of relation to health: modern state of the problem in the national psychology]. Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Education, 2011, issue 1, pp. 221–226. (In Russian)

Berezovskaya R. A. [Occupational health psychology abroad: current state and prospects of development]. Psikhologicheskie issledovaniia [Psychological research], 2012, vol. 5, issue 26, p. 12. Available at: http://psystudy.ru/index.php/num/2012v5n26/761-berezovskaya26.html (accessed: 12.03.2015). (In Russian)

Psikhologiia zdorov’ia: uchebnik dlia vuzov [Health Psychology: A Textbook for universities]. Ed. by G. Nikiforov. St. Petersburg, Piter Publ., 2006. 607 p. (In Russian)

Shingaev S. M. Osnovnye polozheniia kontseptsii psikhologicheskogo obespecheniia professional’nogo zdorov’ia menedzherov [The main provisions of the concept of psychological support of managers professional health]. Nauchnoe mnenie [Scientific opinion], 2013, no. 10, pp. 281–285. (In Russian)

Shingaev S. M., Nikiforov G. S. Stanovlenie kontseptsii psikhologicheskogo obespecheniia professional’noi deiatel’nosti [Formation of the concept of psychological support of professional activity]. Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 16. Psychology. Education, 2013, issue 3, pp. 15–24. (In Russian)

Petanova E. I. Osobennosti samosoznaniia prepodavatelei vysshei shkoly [Features of consciousness of high school teachers]. Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Education, 2010, issue 4, pp. 99–106. (In Russian)

Petanova E. I. [Risk factors for ill of lecturers]. Trudy 6-i Vseros. nauch.-prakt. konf. [Proceedings of the 6th All-Russia. Scientific and practical. Conf.] St. Petersburg, Publishing house Politehn. un-ta, 2011, pp. 371–373. (In Russian)

Vodopiyanova N. E. Protivodeistvie sindromu vygoraniia v kontekste resursnoi kontseptsii cheloveka [Opposition to burnout in the context of the concept of human resource]. Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Education, 2009, issue 1, pp. 75–86. (In Russian)

Published

2016-02-05

How to Cite

Никифоров, Г. С., Водопьянова, Н. Е., Березовская, Р. А., & Старченкова, Е. С. (2016). PSYCHOLOGICAL FACTORS OF OCCUPATIONAL HEALTH AMONG UNIVERSITY LECTURERS. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, (4), 42–54. Retrieved from https://sociologyjournal.spbu.ru/article/view/1299

Issue

Section

WORK PSYCHOLOGY, ORGANISATIONAL PSYCHOLOGY, ERGONOMICS