Early maturation or infantilization: The paradox of modern childhood events

Authors

  • Svetlana N. Mayorova-Shcheglova  Moscow State Psychological and Pedagogical University, 29, ul. Sretenka, Moscow, 127051, Russian Federation https://orcid.org/0000-0003-4935-9148
  • Svetlana Yu. Mitrofanova Samara National Research University, 34, Moskovskoe shosse, Samara, 443086, Russian Federation; Samara State Technical University, 244, Molodogvardeiskaya ul., 443100, Russian Federation https://orcid.org/0000-0001-9571-9883

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu12.2020.102

Abstract

The article claims the relevance of the study of boundaries and events at the end of childhood based on autobiographical memory. The authors analyze the concepts of childhood sociality, childhood events, early maturation, and infantilization, based on the ideas of E.E. Sapogova about the units of analysis of the autobiographical narrative as well as P. Shtompka concerning events as components of the agent-structural reality of society, through which the latter is not only organized, but also disclosed. They consider the traditions of studying the events of childhood related to the identification of important episodes or processes of childhood based on the analysis of publications in foreign journals, as well as in Russian socio-psychological literature. The article discusses the results of an empirical study conducted by online survey in 2018 (N = 774). The study revealed that modern children have a paradoxical phenomenon of simultaneous early maturation and prolonged childhood in the youth age. One of the key findings of the research is that childhood events are characterized by eclecticism. Another finding is that there are groups with accelerated maturation (poor children, children from single-parent families, and children in urban areas). The factors influencing the lag behind the typical situation are gender, family composition, socio-economic situation, and territory of residence. On the basis of comparing the conventional generations Y and Z, it was determined that the growth of contradictions and accumulation of three groups of explanatory models reveal the essence of elicited paradoxes in the development of childhood. The deconstruction of the problematic approach to understanding the eventful childhood of boys and girls who do not desire to mature is substantiated. The authors demonstrate the necessity of such research oriented on identifying actual generational differences in concrete societal patterns of childhood, which determine the sociability of childhood for a certain period as well as the reconsideration of current traditional models of the periodization of childhood. 

Keywords:

childhood events, end of childhood, infantilization, early maturation, childhood paradoxes

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Дробышева Т. В., Войтенко М. Ю. Социально-психологическое благополучие детей в условиях мегаполиса: методологические основы исследования // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. «Акмеология образования. Психология развития». 2015. Т. 4, вып. 1 (13). С. 21–25.

Брюно В. В. Рискованное сексуальное поведение современных подростков в России. Ч. I // Социологическая наука и социальная практика. 2018. Т. 6, № 4. С. 117–129.

Безгодова С. А., Микляева А. В., Терещенко В. В. Отношение к взрослению у старших подростков Санкт-Петербурга и Смоленска в контексте их жизнестойкости // Вестник Кемеровского государственного ун-та. 2018. № 3. С. 77–84.

Терещенко В. В. Динамические аспекты взросления сельских подростков // Вестник Мининского ун-та. 2019. Т. 7, № 1. С. 13–32.

Луков В. А. Молодеющее общество: эскиз тезаурусной концепции // Горизонты гуманитарного знания. 2018. № 1. С. 3–26. URL: http://journals.mosgu.ru/ggz/article/view/699 (дата обращения: 13.11.2019).

Arnett J. J. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through thetwenties. American Psychologist. 2000. Vol. 55, no. 5. 469–480.

Galanaki E., Sideridis G. Dimensions of Emerging Adulthood, Criteria for Adulthood, and Identity Development in Greek Studying Youth: A Person-Centered // Emerging Adulthood. 2019. Vol. 7, iss. 6. P. 411–431.

Fonseca G., da Silva J. T., Paixão M. P., Cunha D., Crespo C., Relvas A. P. Emerging Adults Thinking About Their Future: Development of the Portuguese Version of the Hopes and Fears Questionnaire //Emerging Adulthood. 2019. Vol. 7, iss. 6. P. 444–450.

Leonard M. The teenage gaze: Teens and tourism in Belfast // Childhood. 2019. Vol. 26, iss. 4. P. 448–461.

Сапогова Е. Е. Экзистенциальная психология взрослости. М.: Смысл, 2013. 767с.

Штомпка П. Социология социальных изменений. М.: Аспект Пресс, 1996. 416 с.

Митрофанова С. Ю. Международные журналы исследования детства // Детство XXI века: социогуманитарный тезаурус: тематический словарь-справочник. М.: РОС, 2018. С. 611–613.

Ермакова А. В. Жизнь после развода родителей в восприятии детей: социологический анализ// Женщина в российском обществе. 2016. № 1. С. 69–79.

Мартынова А. А. Связь детских психотравм с алкогольной зависимостью // Наука молодых — Eruditio Juvenium. 2017. Т. 5, № 1. С. 34–41.

Качаева М. А., Дозорцева Е. Г., Нуцкова Е. В. Отсроченные последствия пережитого домашнего насилия у женщин и девочек // Психология и право. 2017. Т. 7, № 3. С. 110–126.

Одинокова В. А., Ерицян К. Ю., Русакова М. М., Усачева Н. М. Факторы вовлечения в проституцию в несовершеннолетнем возрасте: результаты эмпирического исследования взрослых женщин// Журнал исследований социальной политики. 2019.Т. 17, № 2. С. 39–52.

Филиппова Г. Г., Василенко Е. В. Представления о возрастной периодизации детства в средневековой Руси // Знание. Понимание. Умение. 2014. № 3. С. 277–287.

Рыблова М. А. «Территория детства» в пространстве Великой Отечественной войны (на материалах Сталинградской битвы) // Вестник Волгоградского государственного ун-та. Сер. 4: «История. Регионоведение. Международные отношения». 2014. № 4 (28). С. 37–52.

Щеглова С. Н. Социология прав детей в России: новый век, новые проблемы, новые перспективы. М.: Социум, 2001.

Щеглова С. Н. Определение границ перехода от детства к молодости и от молодости к взрослости // Молодежь 97: надежды и разочарования. М.: НИЦ ИМ, 1997. С. 157–166.

Митрофанова С. Ю. Габитус «взрослости» в пространстве детства. Самара: СамГТУ, 2014.

Колосова Е. А. Потребительская социализация детей и подростков: возрастные особенности. Вестник Российского гос. гуманит. ун-та. Сер. «Философия. Социология. Искусствоведение». 2017. № 2. С. 74–79.

Купряшкина Е. А. Особенности детской независимой мобильности в городах Приморского края // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Сер. «Социальные науки». 2018. № 2. С. 115–123.

Чудинова В. П. Чтение и литературные предпочтения поколения Z: социокультурный контекст // Обсерватория культуры. 2018. Т. 15, № 6. С. 668–681.

Нефедова Л. К. Онтологическая семантика образов границы между детством и взрослостью// Омский научный вестник. 2005. № 3 (37). С. 54–57.

Бесчасная А. А. Урбанистическое детство: социологический анализ. СПб.: Астерион, 2016.

Скворцова спрогнозировала увеличение периода детства до 30 лет (Общество, 21 мая 2018). URL: https://www.rbc.ru/society/21/05/2018/5b02d0aa9a794718b0baefcd (дата обращения: 27.09.2019).

Цымбаленко С. Б., Щеглова С. Н. Какие они, подростки девяностых? // Воспитание школьников. 1996. № 1. С. 2–7.

Ferris J. Meet Generation Z. URL: https://www.thegospelcoalition.org/reviews/meet-generation-z/ (дата обращения: 20.09.2019).

Бесчасная А. А. Наблюдая грядущее: образы современного детства в прогнозировании будущего // Ценности и смыслы. 2018. № 3 (55). С. 65–78.

Мирошкина М. Р., Евладова Е. Б., Артамонова Е. Г. Цифровое поколение в ракурсе эпох и образовательных отношений // Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2017. Т. 17, № 4. С. 75–78.

Фельдштейн Д. И. Изменяющийся ребенок в изменяющемся мире: психолого-педагогические проблемы новой школы // Национальный психологический журнал. 2010. № 2 (4). С. 6–11.

Ядова М. А. Молодежь в современном мире: тенденции взросления // Россия и современный мир. 2018. № 4 (101). С. 104–111.

Rosenmayer L. Schwerpunkte der Jugendsoziologie. Stuttgart: Metzler, 1976.

Павленко Е. С. «Взрослый» как категория в работе по построению жизненного пути молодежью // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2014. № 6 (124). С. 141–152.

Тыканова Е., Хохлова А. Основные понятия и подходы в социологическом изучении жизненных путей // Вестник С.-Петерб. гос. ун-та. Социология. 2017. № 3. С. 4–19.

Колосова Е. А., Майорова-Щеглова С. Н. Новая периодизация детства // Детство XXI века: социогуманитарный тезаурус: тематический словарь-справочник. М.: РОС, 2018. С. 173–175.


References

Drobysheva T. V., Vojtenko M. Yu. Socio-psychological well-being of children in the megalopolis: methodological foundations of the study. Izvestiia Saratovskogo universiteta. Novaia seriia Akmeologiia obrazovaniia. Psikhologiia razvitiia, 2015, vol. 4, no. 1 (13), pp. 21–25. (In Russian)

Bryuno V. V. Risky sexual behavior of modern teenagers in Russia. Part I. Sotsiologicheskaia nauka i sotsial’naia praktika, 2018, vol. 6, no. 4, pp. 117–129. (In Russian)

Bezgodova S. A., Miklyaeva A. V., Tereshchenko V. V. Attitude to adulthood in older adolescents of St. Petersburg and Smolensk in the context of their resilience. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta, 2018, no. 3, pp. 77–84. (In Russian)

Tereshchenko V. V. Dynamic aspects of a growing rural adolescents. Vestnik Mininskogo universiteta, 2019, vol. 7, no. 1, pp. 13–32. (In Russian)

Lukov V. A. Youthful society: a sketch of thesaurus concepts. Horizons of humanitarian knowledge, 2018, no. 1, pp. 3–26. Available at: http://journals.mosgu.ru/ggz/article/view/699 (accessed: 13.11.2019). (In Russian)

Arnett J. J. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through thetwenties. American Psychologist, 2000, vol. 55, no. 5, pp. 469–480.

Galanaki E., Sideridis G. Dimensions of Emerging Adulthood, Criteria for Adulthood, and Identity Development in Greek Studying Youth: A Person-Centered. Emerging Adulthood, 2019, vol. 7, iss. 6, pp. 411–431.

Fonseca G., da Silva J. T., Paixão M. P., Cunha D., Crespo C., Relvas A. P. Emerging Adults Thinking About Their Future: Development of the Portuguese Version of the Hopes and Fears Questionnaire. Emerging Adulthood, 2019, vol. 7, iss. 6, pp. 444–450.

Leonard M. The teenage gaze: Teens and tourism in Belfast. Childhood, 2019, vol. 26, iss. 4, pp. 448–461.

Sapogova E. E. Existential psychology of adulthood. Moscow, Smysl Publ., 2013. (In Russian)

Shtompka P. Sociology of social change. Moscow, Aspekt Press Publ., 1996. (In Russian)

Mitrofanova S. Yu. International journals studies of childhood. Detstvo XXI veka: sotsiogumanitarnyi tezaurus: tematicheskii slovar’-spravochnik, Moscow, ROS Publ., 2018, pp. 611–613. (In Russian)

Ermakova A. V. Life after parents’ divorce in children’s perception: sociological analysis. Zhenshchina v rossiiskom obshchestve, 2016, no. 1, pp. 69–79. (In Russian)

Martynova A. A. The relationship of childhood psychological trauma with alcohol dependence. Nauka molodykh — Eruditio Juvenium, 2017, vol. 5, no. 1, pp. 34–41. (In Russian)

Kachaeva M. A., Dozorceva E. G., Nuckova E. V. Delayed consequences of domestic violence experienced by women and girls. Psikhologiya i pravo, 2017, vol. 7, no. 3, pp. 110–126. (In Russian)

Odinokova V. A., Ericyan K. YU., Rusakova M. M., Usacheva N. M. Factors of involvement in prostitution in minors: results of an empirical study of adult women. Zhurnal issledovanii sotsial’noi politiki, 2019, vol. 17, no. 2, pp. 39–52. (In Russian)

Filippova G. G., Vasilenko E. V. The ideas about the age periodization of childhood in medieval Russia. Znanie. Ponimanie. Umenie, 2014, no. 3, pp. 277–287. (In Russian)

Ryblova M. A. “Territory of childhood” in the space of the great Patriotic war (on the materials of the battle of Stalingrad). Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Series 4: Istoriia. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnosheniia, 2014, no. 4 (28), pp. 37–52. (In Russian)

Shcheglova S. N. Sociology of children’s rights in Russia: new century, new problems, new perspectives. Moscow, Sotsium Publ., 2001. (In Russian)

Shcheglova S. N. Defining the boundaries of the transition from childhood to youth and from youth to adulthood. Molodezh’ 97: nadezhdy i razocharovaniia. Moscow, NIC IM Publ., 1997, pp. 157–166. (In Russian)

Mitrofanova S. Yu. The habitus of “adulthood” in the space of childhood. Samara, SamGTU Publ., 2014. (In Russian)

Kolosova E. A. Consumer socialization of children and adolescents: age features. Vestnik Rossiiskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta. Series: Filosofiia. Sotsiologiia. Iskusstvovedenie, 2017, no. 2, pp. 74–79. (In Russian)

Kupryashkina E. A. Features of children’s independent mobility in the cities of Primorsky Krai. Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N. I. Lobachevskogo. Series: Sotsial’nye nauki, 2018, no. 2, pp. 115–123. (In Russian)

Chudinova V. P. Reading and literary preferences of generation Z: sociocultural context. Observatoriia kul’tury, 2018, vol. 15, no. 6, pp. 668–681. (In Russian)

Nefedova L. K. Ontological semantics of images of the border between childhood and adulthood. Omskii nauchnyi vestnik, 2005, no. 3 (37), pp. 54–57. (In Russian)

Beschasnaya A. A. Urban childhood: a sociological analysis. St. Petersburg, Asterion Publ., 2016. (In Russian)

Skvortsova predicted an increase in the period of childhood to 30 years (Society, May 21, 2018). Available at: https://www.rbc.ru/society/21/05/2018/5b02d0aa9a794718b0baefcd (accessed: 27.09.2019). (In Russian)

Cymbalenko S. B., Shcheglova S. N. What are they, teenagers nineties? Vospitanie shkol’nikov, 1996, no. 1, pp. 2–7. (In Russian)

Ferris J. Meet Generation Z. Available at: https://www.thegospelcoalition.org/reviews/meet-generation-z/ (accessed: 20.09.2019).

Beschasnaya A. A. Observing the future: images of modern childhood in predicting the future. Tsennosti i smysly, 2018, no. 3 (55), pp. 65–78. (In Russian)

Miroshkina M. R., Evladova E. B., Artamonova E. G. Digital generation in the perspective of epochs and educational relations. Voprosy psikhicheskogo zdorov’ia detei i podrostkov, 2017, vol. 17, no. 4, pp. 75–78. (In Russian)

Fel’dshtejn D. I. Changing child in a changing world: psychological and pedagogical problems of the new school. Natsional’nyi psikhologicheskii zhurnal, 2010, no. 2 (4), pp. 6–11. (In Russian)

Yadova M. A. Youth in the modern world: growing up trends. Rossiia i sovremennyi mir, 2018, no. 4 (101), pp. 104–111. (In Russian)

Rosenmayer L. Schwerpunkte der Jugendsoziologie. Stuttgart, Metzler, 1976.

Pavlenko E. S. “Adult” as a category in the work on the construction of the life path of youth. Monitoring obshchestvennogo mneniia: ekonomicheskie i sotscial’nye peremeny, 2014, no. 6 (124), pp. 141–152. (In Russian)

Tykanova E., Hohlova A. Basic concepts and approaches in the sociological study of life ways. Vestnik of Saint Petersburg University. Sotsiologiia, 2017, no 3, pp. 4–19. (In Russian)

Kolosova E. A., Majorova-Shcheglova S. N. New periodization of childhood. Detstvo XXI veka: sociogumanitarnyi tezaurus. Tematicheskii slovar’-spravochnik. Moscow, ROS Publ., 2018, pp. 173–175. (In Russian)

Published

2020-04-30

How to Cite

Mayorova-Shcheglova, S. N. ., & Mitrofanova, S. Y. . (2020). Early maturation or infantilization: The paradox of modern childhood events. Vestnik of Saint Petersburg University. Sociology, 13(1), 25–39. https://doi.org/10.21638/spbu12.2020.102

Issue

Section

Social Problems of the Russian Society